Klagomål och olägenhet

Om du upplever problem med din inomhusmiljö eller vill anmäla en störning inom till exempel bygg eller miljö, kan du vända dig till oss.

Vanliga problem

Om du upplever hälsorelaterade problem, till exempel skällande hundar eller buller, kan du vända dig till personen som orsakar störningen. Om problemet är relaterat till din bostad, till exempel fukt eller mögel, kan du vända dig till din fastighetsägare. Om problemet inte tas hand om kan du anmäla det till oss. Du kan även vända dig till oss om du vill anmäla något som strider mot bestämmelserna i plan- och bygglagen, miljöbalken eller livsmedelslagstiftningen.

Anmälan

Du har möjlighet att vara anonym när du gör en anmälan. Tänk på att det i vissa fall blir svårare för oss att gå vidare med ärendet om du väljer att vara anonym. Om du väljer att vara anonym, kan vi inte återkoppla till dig. Det påverkar din möjlighet att överklaga beslut som vi fattar i ärendet.

Din anmälan är en offentlig handling. Om du lämnar personuppgifter i anmälan kan du inte vara anonym.

Anmälan om klagomål och olägenhet

Handläggning

När vi får in en anmälan om hälsorelaterade störningar kontaktar vi fastighetsägaren eller verksamheten. De har möjlighet att bemöta klagomålet inom två veckor. Om vi bedömer att klagomålet är befogat, ska den som är ansvarig utreda klagomålet och redovisa hur problemet ska tas hand om. Du som har lämnat klagomålet har möjlighet att lämna synpunkter. Om problemet inte tas hand om, gör vi en inspektion. Om det finns risk för olägenhet, behöver den ansvarige göra fler åtgärder. I vissa fall gör vi fler inspektioner.

Publicerat av Ulricehamns kommun den 30 september 2015, senast ändrad den 13 februari 2025 av Elin Ohlsson

Hjälpte informationen på denna sida dig?