Angelica och Rasmus om att planera för framtidens Ulricehamn

Hur går arbetet med näringslivsstrategin? Vad händer med Rönnåsens andra etapp? Hur anpassar vi detaljplanerna för morgondagen? Angelica och Rasmus berättar om att ligga steget före i planeringen för att nå ett starkare företagsklimat i Ulricehamn.

En skrattande kvinna med mörkt hår och en leende man med mörkt hår.

– Medan många små städer står stilla, eller backar, blir Ulricehamn mer och mer expansivt. Jag brinner för bygden så det känns kul att bidra till den utvecklingen, säger Rasmus Karlsson, planarkitekt.

En gemensam satsning

För ett par år sedan tog vi, tillsammans med näringslivet, fram en strategi för att med gemensamma krafter utveckla framtidens företagsklimat. I strategin presenteras fyra fokusområden som ska bidra till att vi uppnår strategins övergripande mål – att årligen öka i Svenskt Näringslivs mätning och nå 3,8 av maximala 6,0 år 2025.

Nya tomter för företag och bostäder

För att årligen öka i mätningen som vittnar om det lokala företagsklimatet i Sveriges 290 kommuner har varje fokusområde tilldelats mindre mål. Att bidra till 30 nya etableringar och 1 000 nya bostäder är två av dessa. Vi träffar Angelica och Rasmus som jobbar med hur marken ska användas runt om i kommunen för att uppnå målen.

– Vi är alltid på jakt efter mark för att göra det möjligt för företag och boende att slå sig ner här, säger Angelica Härnstrand, mark- och exploateringsingenjör.

Just nu har vi flera detaljplaner igång för både företag och bostäder. I slutet av förra veckan klubbade kommunfullmäktige igenom detaljplanen för Rönnåsens andra etapp – ett 40 000 kvadratmeter stort område med fem olika kvarter som öppnar upp för industri, lager, matbutik och handel.

– Rönnåsens andra etapp kan skapa hundratals nya arbetstillfällen. Skapar vi mer mark för företag behöver vi också skapa mer mark för bostäder. Det går hand i hand, säger Angelica.

Utsikt mot 2025

I förra årets mätning ökade vi från 3,4 till 3,6. Nästa år ska vi nå minst 3,8. Angelica och Rasmus får frågan om vad de tar med sig i det fortsatta arbetet – för att ligga steget före i planeringen och skapa möjligheter för företagare att etablera sig i Ulricehamn.

– När vi tar fram en ny detaljplan måste vi vara medvetna om morgondagen. En detaljplan som ska gälla tills den ersätts eller upphävs, kanske i hundratals år, får inte vara för snäv. Vi måste tänka utifrån vad platsen tål för att inte begränsa den för mycket. Det är en utmaning som driver oss i vårt arbete, säger Rasmus.

Att skapa detaljplaner som håller över tid är en viktig del. En annan är att skapa tydlighet i alla steg, för företagare som söker sig hit.

– Kommunikationen behöver vara i fokus. Utöver det ska vi såklart fortsatt jobba aktivt med att förvärva mark och utveckla den, avslutar Angelica.

Nyhetsbrev om detaljplaner

Vill du hålla dig uppdaterad om våra detaljplaner? Prenumerera på nyhetsbrev om en eller flera detaljplaner som du vill veta mer om.

Prenumerera på nyhetsbrev om detaljplaner

Mer läsning

Är du nyfiken på näringslivsarbetet? Ta reda på mer och ta del av den publika versionen av strategin.

Näringslivsarbete i Ulricehamns kommun
Näringsliv Ulricehamn

Publicerat av Elin Ohlsson den 29 april 2024, senast ändrad den 26 april 2024

Kontakt