Trivsel och trygghet
God utbildning i trygg miljö skapar vi genom att bygga upp förtroende mellan barn, vårdnadshavare och pedagoger!
Den trivsel och trygghet som förtroendet bygger upp skapar förutsättningar för att barnet skall våga och tro på sig själv. Detta är en bra grund för att barnet skall ha det bra och utvecklas på förskolan. Vi pedagoger som arbetar på Hökerums förskola vet att det är viktigt att ha roligt tillsammans!
Lärande och utveckling
God utbildning i trygg miljö skapar vi genom att ge barnen tid, uppmuntran och utmaningar till att försöka och pröva själva. Arbetssättet att skynda långsamt är en framgångsfaktor för barns lärande och utveckling.
På Hökerums förskola sker lärande och utveckling på ett lekfullt sätt där vi ger barnen chans att befästa sin kunskap.
Barnens erfarenheter och förutsättningar
God utbildning i trygg miljö skapar vi genom att tro på det kompetenta och nyfikna barnet. Barnens intressen och tankar ligger till grund för barnens upplevelser och utmaningar som de ställs inför på Hökerums förskola.
Vi pedagoger som arbetar på Hökerums förskola hjälper barnen att få nya erfarenheter och bra förutsättningar som bidrar till att de ska kunna erövra världen.
Delaktighet och inflytande
God utbildning i trygg miljö skapar vi genom att barn skall kunna göra sina röster hörda och bli respekterade. Barn måste bli sedda och få möjlighet att reflektera för att kunna känna delaktighet och där med få inflytande i vardagen.
Därför arbetar vi på Hökerums förskola med t.ex. avdelningsråd, samtalar och lyssnar mycket med barnen, olika ansvarsområden t.ex. matvärd, leda samlingar m.m.
God utbildning i trygg miljö skapar vi genom att bygga upp förtroende mellan barn, vårdnadshavare och pedagoger!
Den trivsel och trygghet som förtroendet bygger upp skapar förutsättningar för att barnet skall våga och tro på sig själv. Detta är en bra grund för att barnet skall ha det bra och utvecklas på förskolan. Vi pedagoger som arbetar på Hökerums förskola vet att det är viktigt att ha roligt tillsammans!