Klagomål på hälsorelaterade problem
Om du upplever att du har problem med till exempel skällande hundar, buller, fukt och mögel, olämplig temperatur eller ventilation ska du anmäla detta. Vänd dig i första hand till den som ger upphov till störningen och framför ditt klagomål. Har du bostadsrelaterade problem vänder du dig till din fastighetsägare. I en bostadsrättsförening är det styrelsen som har fastighetsägarrollen med ansvar för de gemensamma utrymmena.
Vad händer om jag inte får hjälp?
Om de ansvariga inte åtgärdar problemet kan du vända dig till Ulricehamns kommun. För att vi ska kunna få en tydlig bild av ditt klagomål och kunna göra en korrekt bedömning behöver du fylla i blanketten nedan och skicka in den till oss.
Anmälan om klagomål och olägenhet
Klagomål inom bygg, naturvård, miljö, livsmedel
Om du upplever en störning eller vill anmäla något som strider mot bestämmelserna i plan och bygglagen, miljöbalken eller livsmedelslagstiftningen kan du anmäla detta. Vänd dig i första hand till den som ger upphov till störningen och framför ditt klagomål. Kom ihåg att den störning som du anmäler ska utgöra besvär eller olovlighet enligt ovan nämnda lagar. Det innebär att störningen inte ska vara obetydlig, tillfällig eller liten.
Anmäl till kommunen
Du kan också vända dig till kommunen med klagomål. Vi har tillsynsansvar för verksamheter inom plan- och bygg, miljöskydd, hälsoskydd och livsmedel.
Anmälan om klagomål och olägenhet
Så handlägger vi ärenden som gäller hälsorelaterade störningar
När vi får in ditt ärende informerar vi fastighetsägaren eller verksamhetsinnehavaren skriftligen om klagomålet. De har då möjlighet att bemöta det och får 14 dagar på sig att bemöta klagomålet. Kommunen gör en bedömning av ärendet. Om klagomålet bedöms som befogat ska den som är ansvarig utreda klagomålet och lämna en redovisning till oss på vilka eventuella åtgärder som kommer att vidtas. Du som framfört klagomålet får möjlighet att lämna synpunkter (om du inte framfört klagomålet anonymt). Om klagomålet kvarstår gör kommunen en inspektion för att bedöma om det finns risk för olägenhet. I så fall krävs den ansvarige på vidare åtgärder. Vid behov gör vi även uppföljande inspektioner.
Underlag för beslut
Din anmälan utgör ett underlag för handläggningen av ärendet och kan även bli ett beslutsunderlag för miljö- och byggnämnden eller, om ärendet överklagas, hos högre beslutsinstans. Därför bör anmälan göras skriftligen på särskild blankett. För att vi ska kunna handlägga din anmälan krävs att du fyller i blanketten så utförligt som möjligt.
Om du upplever att du har problem med till exempel skällande hundar, buller, fukt och mögel, olämplig temperatur eller ventilation ska du anmäla detta. Vänd dig i första hand till den som ger upphov till störningen och framför ditt klagomål. Har du bostadsrelaterade problem vänder du dig till din fastighetsägare. I en bostadsrättsförening är det styrelsen som har fastighetsägarrollen med ansvar för de gemensamma utrymmena.
Vad händer om jag inte får hjälp?
Om de ansvariga inte åtgärdar problemet kan du vända dig till Ulricehamns kommun. För att vi ska kunna få en tydlig bild av ditt klagomål och kunna göra en korrekt bedömning behöver du fylla i blanketten nedan och skicka in den till oss.