Trivsel och trygghet
Vi menar att trygghet och trivsel är ”A och O” vilket är en viktig grundförutsättning för att barnen ska utvecklas till trygga och harmonisk individer för att på sikt också vilja värna om ett samhälle som vilar på grundläggande demokratiska värderingar.
Därför pågår här ett ständigt och målinriktat arbete för att barn, vårdnadstagare och personal ska trivas och må så bra som möjlig. Det gäller såväl den fysiska lärandemiljön som den psykosociala. Både inom- och utomhus.
Utveckling och lärande
Vi har en innehållsrik pedagogisk verksamhet där ingen dag är den andra lik. Innehållet varieras allt utifrån barnens behov, intressen, årstider och temaområden samt läroplanens mål och riktlinjer.
Det som däremot alltid gäller är att barn lär med hela sin kropp och alla sina sinnen, det vi inom förskolan kallar ”tematiskt arbetssätt”. Stadigt på schemat står emellertid skogsutflykter och rörelse i gymnastiksalen samt utomhusvistelse på vår fantasifulla gård – både för- och eftermiddag.
Barnens erfarenheter och förutsättningar
Vi ser främst till barnens behov och inte ålder. Alla har som bekant olika upplevelser och förutsättningar med sig i bagaget och utvecklas i olika takt. Vad berättar du som är vårdnadstagare? Den viktiga inskolningen och de återkommande utvecklingssamtalen ger oss ett unikt tillfälle till att få veta mer om just ditt barn så att förskolan blir en rolig, trygg och lärorik vistelse för ditt barn.
Delaktighet och inflytande
För att vara delaktig behöver barnen närvarande pedagoger som ställer många nyfikna frågor och som också ger sig tid att lyssna på svaren. Vilka intressen har barnen? Vad vill barnen själva lära sig? Ofta handlar det om att tolka det barnen visar, ibland röstar vi och inte så sällan erbjuder vi alternativ – allt utifrån ålder och mognad.
Vi menar att trygghet och trivsel är ”A och O” vilket är en viktig grundförutsättning för att barnen ska utvecklas till trygga och harmonisk individer för att på sikt också vilja värna om ett samhälle som vilar på grundläggande demokratiska värderingar.
Därför pågår här ett ständigt och målinriktat arbete för att barn, vårdnadstagare och personal ska trivas och må så bra som möjlig. Det gäller såväl den fysiska lärandemiljön som den psykosociala. Både inom- och utomhus.