Trivsel och trygghet
Under inskolningen ges förutsättningar för att alla barn och deras vårdnadshavare ska känna sig trygga.
Inskolning sker under fem dagar där vårdnadshavaren är med på förskolan under de tre första dagarna tillsammans med sitt barn. Detta gör att vårdnadshavarna får en bra inblick i förskolans verksamhet vilket kan bidra till barnens trygghet.
Vi samarbetar mellan avdelningarna för att alla barn ska känna trygghet med all personal.
Lärande och utveckling
Vi erbjuder ett pedagogiskt material anpassat utifrån barnens ålder och intresse. Vi fångar upp det som intresserar barnen i temaarbetet och i den övriga pedagogiska verksamheten för att anpassa verksamheten efter deras önskemål.
Barnens erfarenheter och förutsättningar
Pedagogernas roll är att utmana barnen på ett sätt som passar deras personlighet och intresse. På varje avdelning delar vi in barnen i mindre grupper för att kunna möta och tillgodo se varje barns behov.
Vi lyssnar och för en dialog med barn och vårdnadshavare för att på ett så bra sätt som möjligt möta barnen utifrån sina erfarenheter och förutsättningar.
Delaktighet och inflytande
Vi lyssnar in barnens tankar och idéer vid temaarbete och val av aktiviteter. Barnen har stort inflytande vid val av aktiviteter både inne och ute. Bland de yngsta kan inflytande innebära att barnen erbjuds att delta vid en aktivitet men har möjlighet att avstå.
Under inskolningen ges förutsättningar för att alla barn och deras vårdnadshavare ska känna sig trygga.
Inskolning sker under fem dagar där vårdnadshavaren är med på förskolan under de tre första dagarna tillsammans med sitt barn. Detta gör att vårdnadshavarna får en bra inblick i förskolans verksamhet vilket kan bidra till barnens trygghet.
Vi samarbetar mellan avdelningarna för att alla barn ska känna trygghet med all personal.