Hur skulle Ulricehamns kommun att påverkas av en ny järnväg?
Det beror helt på om Ulricehamn slutligen bedöms lämpligt för en station eller inte. Uteblir det, uteblir sannolikt också all positiv påverkan på boende, näringslivstillväxt etc.
En centrumnära station skulle givetvis påverka stadens utformning rent fysiskt med nya bostadsområden, mötesplatser, lokaler för näringsliv, etc.
Man kan också räkna med en stark tillväxt i hela kommunen. Invånare i hela kommunen skulle få en större pendlingsmöjlighet och tillgång till ett mycket bredare arbetsmarknadsområde om snabba tåg trafikerar Ulricehamn. Detsamma gäller möjligheten till eftergymnasiala studier – på mindre än en timma skulle ett flertal olika universitet och högskolor kunna nås.
Också näringslivet kommer att dra stor nytta av en tågförbindelse. Till exempel kan man förmoda nya företag som drar nytta av ett ökat invånarantal, bättre transporter och en större möjlighet att hitta den kompetens man behöver om pendlingsmöjligheterna skulle öka. De befintliga företagens möjlighet att växa skulle också stärkas markant.
Hur trafiken kommer utformas, är naturligtvis av stor vikt i detta sammanhang. Spåren bör ha en god kapacitet för att trafiken ska ha ett bra flöde som passar pendlare. Att Ulricehamn får många stopp är också viktigt för att det ska bli så stor användbarhet och nytta som möjligt.
Vad är det för slags tåg som kan komma att stanna i Ulricehamn?
Den järnväg som planeras är avsedd primärt för höghastighetståg som går i 320km/h. Här vill man försöka få till stånd en så kort restid som möjligt mellan större städer för att tåget ska kunna bli ett konkurrenskraftigt alternativ till bil och buss. Skulle ett höghastighetståg stanna för ofta, försvinner den fördelen.
Det har därför ganska länge stått klart att Ulricehamn inte kommer bedömas som aktuellt som ett av stoppen för ett höghastighetståg. Men banan och en station i Ulricehamn kan också användas för snabba regionaltåg. Utöver en ny, snabb kollektivtrafik till angränsande kommuner i väster och öster, skapas anslutning till större stationer för vidare resor. Ett snabbt regionaltåg kan gå i 250/h.
Hur snabbt skulle man kunna resa mellan andra städer?
I beräkningar som Ulricehamns kommun tagit fram tillsammans med extern konsult, jämförs en snabbtågstrafik med vad det idag tar att resa med busstrafik. Här är några exempel (busstrafik inom parentes):
Stockholm 01:45 (05:36)
Linköping 00:48 (03:06)
Göteborg 00:43 (01:50)
Landvetter 00:27 (01:35)
Borås 00:12 (00:41)
Jönköping 00:16 (01:05)
Sverigeförhandlingen – hur fungerar den?
Utöver en strategi för en snabb utbyggnad, ska Sverigeförhandlingen också ge förslag på finansieringsmodell och möjliga stationslägen utmed sträckningen. En annan viktig del i uppdraget är att öka kollektivtrafiken, förbättra tillgängligheten och öka bostadsbyggandet i landet. Minst 100 000 nya bostäder är det nationella målet.
1 oktober 2015 lämnade kommuner och regioner in beräkningar på vilka nyttor vi ser med en Götalandsbana och en anslutning genom en station i Ulricehamn. Nya bostäder är en viktig del av underlaget till Sverigeförhandlingen.
Under 2016 tog förhandlingar ta vid med berörda parter såsom kommuner utmed sträckningen. Sverigeförhandlingen ska därefter lämna en slutgiltig rapport till regeringen senast sista december 2017. I maj 2016 började man få klart överenskommelser med föreslagna stationsorter.
Eftersom beskedet till Ulricehamn 1 februari 2016 var att Sverigeförhandlingen inte ser någon station i kommunen, pågår heller i nuläget inga regelrätta förhandlingar. Kommunrepresentanter har dock vid flera tillfällen träffat förhandlarna för att bland annat klargöra vilka bedömningar som legat till grund för beslutet.
När vet man säkert om tåg kommer stanna i Ulricehamn och i så fall var en station kommer att byggas?
Även om Sverigeförhandlingen lämnade ett för Ulricehamns del negativt besked kring ett stationsläge, fortsätter kommunen att jobba för att få detta till stånd. Till stöd finns grannkommuner och regioner som också ser en klar nytta med detta.
Parallellt med Sverigeförhandlingen pågår Trafikverkets analys. Detta sker inom så kallade åtgärdsvalsstudier – ÅVS. Den som berör Ulricehamn, tar upp sträckan mellan Borås och Linköping. En förhandskopia av ÅVS:en skickades ut till berörda aktörer på remiss våren 2017. Ulricehamns kommun har svarat Trafikverket med en rad synpunkter.
2015 presenterade Trafikverket regional-ekonomiska analyser av en ny höghastighetjärnväg och där nämns Ulricehamn som en lämplig ort för en station för snabba regionaltåg utmed det som kallas Götalandsbanan.
Eftersom hela projektet är så stort och komplext, kan man sannolikt inte på länge veta om eller var en station skulle kunna förläggas i Ulricehamn. Kommunens primära inriktning är så centralt som möjligt i Ulricehamns tätort.
När ska banan vara helt klar?
Det beror på i vilken takt som beslutas av regering och riksdag, vilket hänger ihop med finansieringen. Helt klar kommer den inte vara på decennier.
Hur många nya bostäder räknar kommunen med att Götalandsbanan och en station skulle generera?
700 nya bostäder finns redan med i kommunens översiktsplanering inom 600 meters radie från det tänkta stationsläget, till exempel Övre Villastaden och Bronäs. Inom samma geografiska område väntas ytterligare 1000 bostäder kunna tillkomma i lägen som är intressanta att bygga ut först när Götalandsbanan med resecentrum i Ulricehamn är utbyggd.
Europakorridoren - vad är det?
Europakorridoren är en ideell förening som består av kommuner, städer, län och andra regionala företrädare i Sverige, Danmark och Tyskland.
Dess syfte är att verka för att Europakorridoren byggs ut, så att ett snabbt transportsystem på järnväg länkar samman länderna.
Målet är också att föra Sverige och Skandinavien närmare Europa genom att knyta samman vårt höghastighetsnät med Europas.
Ulricehamns kommun är medlem i intresseföreningen kring Europakorridoren och deltar exempelvis vid möten.
Det beror helt på om Ulricehamn slutligen bedöms lämpligt för en station eller inte. Uteblir det, uteblir sannolikt också all positiv påverkan på boende, näringslivstillväxt etc.
En centrumnära station skulle givetvis påverka stadens utformning rent fysiskt med nya bostadsområden, mötesplatser, lokaler för näringsliv, etc.
Man kan också räkna med en stark tillväxt i hela kommunen. Invånare i hela kommunen skulle få en större pendlingsmöjlighet och tillgång till ett mycket bredare arbetsmarknadsområde om snabba tåg trafikerar Ulricehamn. Detsamma gäller möjligheten till eftergymnasiala studier – på mindre än en timma skulle ett flertal olika universitet och högskolor kunna nås.
Också näringslivet kommer att dra stor nytta av en tågförbindelse. Till exempel kan man förmoda nya företag som drar nytta av ett ökat invånarantal, bättre transporter och en större möjlighet att hitta den kompetens man behöver om pendlingsmöjligheterna skulle öka. De befintliga företagens möjlighet att växa skulle också stärkas markant.
Hur trafiken kommer utformas, är naturligtvis av stor vikt i detta sammanhang. Spåren bör ha en god kapacitet för att trafiken ska ha ett bra flöde som passar pendlare. Att Ulricehamn får många stopp är också viktigt för att det ska bli så stor användbarhet och nytta som möjligt.
Den järnväg som planeras är avsedd primärt för höghastighetståg som går i 320km/h. Här vill man försöka få till stånd en så kort restid som möjligt mellan större städer för att tåget ska kunna bli ett konkurrenskraftigt alternativ till bil och buss. Skulle ett höghastighetståg stanna för ofta, försvinner den fördelen.
Det har därför ganska länge stått klart att Ulricehamn inte kommer bedömas som aktuellt som ett av stoppen för ett höghastighetståg. Men banan och en station i Ulricehamn kan också användas för snabba regionaltåg. Utöver en ny, snabb kollektivtrafik till angränsande kommuner i väster och öster, skapas anslutning till större stationer för vidare resor. Ett snabbt regionaltåg kan gå i 250/h.
I beräkningar som Ulricehamns kommun tagit fram tillsammans med extern konsult, jämförs en snabbtågstrafik med vad det idag tar att resa med busstrafik. Här är några exempel (busstrafik inom parentes):
Stockholm 01:45 (05:36)
Linköping 00:48 (03:06)
Göteborg 00:43 (01:50)
Landvetter 00:27 (01:35)
Borås 00:12 (00:41)
Jönköping 00:16 (01:05)
Utöver en strategi för en snabb utbyggnad, ska Sverigeförhandlingen också ge förslag på finansieringsmodell och möjliga stationslägen utmed sträckningen. En annan viktig del i uppdraget är att öka kollektivtrafiken, förbättra tillgängligheten och öka bostadsbyggandet i landet. Minst 100 000 nya bostäder är det nationella målet.
1 oktober 2015 lämnade kommuner och regioner in beräkningar på vilka nyttor vi ser med en Götalandsbana och en anslutning genom en station i Ulricehamn. Nya bostäder är en viktig del av underlaget till Sverigeförhandlingen.
Under 2016 tog förhandlingar ta vid med berörda parter såsom kommuner utmed sträckningen. Sverigeförhandlingen ska därefter lämna en slutgiltig rapport till regeringen senast sista december 2017. I maj 2016 började man få klart överenskommelser med föreslagna stationsorter.
Eftersom beskedet till Ulricehamn 1 februari 2016 var att Sverigeförhandlingen inte ser någon station i kommunen, pågår heller i nuläget inga regelrätta förhandlingar. Kommunrepresentanter har dock vid flera tillfällen träffat förhandlarna för att bland annat klargöra vilka bedömningar som legat till grund för beslutet.
Även om Sverigeförhandlingen lämnade ett för Ulricehamns del negativt besked kring ett stationsläge, fortsätter kommunen att jobba för att få detta till stånd. Till stöd finns grannkommuner och regioner som också ser en klar nytta med detta.
Parallellt med Sverigeförhandlingen pågår Trafikverkets analys. Detta sker inom så kallade åtgärdsvalsstudier – ÅVS. Den som berör Ulricehamn, tar upp sträckan mellan Borås och Linköping. En förhandskopia av ÅVS:en skickades ut till berörda aktörer på remiss våren 2017. Ulricehamns kommun har svarat Trafikverket med en rad synpunkter.
2015 presenterade Trafikverket regional-ekonomiska analyser av en ny höghastighetjärnväg och där nämns Ulricehamn som en lämplig ort för en station för snabba regionaltåg utmed det som kallas Götalandsbanan.
Eftersom hela projektet är så stort och komplext, kan man sannolikt inte på länge veta om eller var en station skulle kunna förläggas i Ulricehamn. Kommunens primära inriktning är så centralt som möjligt i Ulricehamns tätort.
Det beror på i vilken takt som beslutas av regering och riksdag, vilket hänger ihop med finansieringen. Helt klar kommer den inte vara på decennier.
700 nya bostäder finns redan med i kommunens översiktsplanering inom 600 meters radie från det tänkta stationsläget, till exempel Övre Villastaden och Bronäs. Inom samma geografiska område väntas ytterligare 1000 bostäder kunna tillkomma i lägen som är intressanta att bygga ut först när Götalandsbanan med resecentrum i Ulricehamn är utbyggd.
Europakorridoren är en ideell förening som består av kommuner, städer, län och andra regionala företrädare i Sverige, Danmark och Tyskland.
Dess syfte är att verka för att Europakorridoren byggs ut, så att ett snabbt transportsystem på järnväg länkar samman länderna.
Målet är också att föra Sverige och Skandinavien närmare Europa genom att knyta samman vårt höghastighetsnät med Europas.
Ulricehamns kommun är medlem i intresseföreningen kring Europakorridoren och deltar exempelvis vid möten.