Sök bygglov

Att ansöka om bygglov, rivningslov eller göra en anmälan är smidigt.

Du kan ansöka enkelt via e-post. Skicka in ansökan till bygg@ulricehamn.se

För att ansökan ska vara komplett ska bygglovshandläggaren kunna avgöra:
var du tänkt att utföra åtgärden (situationsplan), hur det kommer att se ut (fasadritning), hur planlösningen utformas (planritning), hur arbetet ska kontrolleras (kontrollplan).

Tänk på att skicka in handlingarna i formatet .pdf för att vi enklare ska kunna hantera dem.

Såhär ansöker du

  1. Ha alla handlingar redo
    1. Handlingarna ska vara i pdf-format
    2. Handlingarna ska vara sparade var för sig (En handling = en pdf-fil)
    3. Döp filerna korrekt, ex: ”planritning”, ”kontrollplan” etc.
    4. Ritningar som inte är digitala måste skannas in. OBS: Fotografera inte dina handlingar, eftersom perspektiven förvrängs.
  2. Skicka in din ansökan till bygg@ulricehamn.se
  3. När ansökan är inskickad kommer dina handlingar direkt till byggenheten för handläggning.
  4. Bekräftelsebrev skickas till din angivna e-postadress så snart vi registrerat ditt ärende.

Rätt handlingar

Ta reda på vad du behöver före du sätter i gång med din ansökan 

Under avsnittet Vad ska du bygga? hittar du specifik information om vad som krävs för respektive projekt. Har du frågor så kontakta någon av våra bygglovshandläggare så lotsar de dig rätt.

På sidan för blanketter och handlingar  hittar du information om detaljer kring vad som krävs för respektive ritning. Tänk på att skicka in handlingarna i formatet .pdf

Hjälp med ansökan

Hjälp via telefon

telefon: 0321-59 50 00 (vardagar kl. 7.30-16)
Säg att ditt ärenden gäller hjälp med bygglovsansökan och att du vill bli kopplad till en bygglovsadministratör.

Hjälp med att scanna in dina ritningar?
Lämna in dem till byggenheten så scannas de in av oss direkt till ärendet.

  1. Ha alla handlingar redo
    1. Handlingarna ska vara i pdf-format
    2. Handlingarna ska vara sparade var för sig (En handling = en pdf-fil)
    3. Döp filerna korrekt, ex: ”planritning”, ”kontrollplan” etc.
    4. Ritningar som inte är digitala måste skannas in. OBS: Fotografera inte dina handlingar, eftersom perspektiven förvrängs.
  2. Skicka in din ansökan till bygg@ulricehamn.se
  3. När ansökan är inskickad kommer dina handlingar direkt till byggenheten för handläggning.
  4. Bekräftelsebrev skickas till din angivna e-postadress så snart vi registrerat ditt ärende.

Publicerat av Ulricehamns kommun den 13 augusti 2019, senast ändrad den 25 augusti 2021 av Annelie Isaksson

Adress

E-post: bygg@ulricehamn.se

Telefontid:
Måndag och onsdag kl. 9.30-11.30

Öppet hus:
Inställt tillsvidare

Hjälpte informationen på denna sida dig?