Tapp i rankingen – men fortsatt över Sverigesnittet

Under onsdagsmorgonen släppte Svenskt Näringsliv rankingen av sin årliga enkätundersökning om det lokala företagsklimatet. För Ulricehamns del pekar resultatet nedåt jämfört med föregående år, men fortsatt över Sverigesnittet.

Flygfoto över Ulricehamns centrum, där kallbadhuset syns i sjön, berg i bakgrunden och delar av stadskärnan.Foto: Ekstrand media/nuab.eu

− Det var ett väntat resultat utifrån de förändringar som vi håller på att genomföra när det kommer till verksamhetsövergången för Näringsliv Ulricehamn. Men med dessa förändringar är vi övertygade om att vi kommer kunna nå våra mål och effektivisera näringslivsarbetet i hela vår organisation. Däremot kan vi tydligt se att trenden över tre år är fortsatt positiv, vilket innebär att vi även idag gör rätt saker, betonar Wiktor Öberg, kommunstyrelsens ordförande.

− Just samarbetet mellan upphandling och näringslivet är något vi arbetat aktivt med genom bland annat en upphandlingsskola. Det är därför extra glädjande att se att våra företagare ser att det blivit bättre, säger Gustaf Olsson, kommunchef.

Det var i början av året som företagare i kommunen fick svara på en enkät från Svenskt Näringsliv om hur de upplever att det är att vara företagare i kommunen. Resultatet visar att det sammanfattande omdömet för företagsklimatet sjunker något jämfört med förra året, från 3,6 till 3,5, vilket resulterat i att Ulricehamn nu har plats 137 av landets alla 290 kommuner. Resultatet är dock fortsatt något högre än Sverigesnittet. Rankingen innehåller totalt 18 faktorer som viktas olika tungt. 2024 års ranking bygger till två tredjedelar på en enkätundersökning till företagen som genomfördes under första kvartalet 2024 och ytterligare en tredjedel statistik från SCB och UC.

− Det är framför allt de två tredjedelarna med enkätundersökningen som gör att resultatet i rankingen sjunker. Årets svar visar att näringslivet är snabba på att reagera och engagerade i frågorna. Det finns flera frågor som vi behöver arbeta ytterligare med för att vi ska nå det uppsatta målet, säger Camilla Palm Hjälmeby, vd, Näringsliv Ulricehamn.

Sedan kommunens näringslivsstrategi beslutades 2022 pågår ett målinriktat, gemensamt arbete mellan Ulricehamns kommun, Näringsliv Ulricehamn och det lokala näringslivet för att förbättra företagsklimatet. I strategin beskrivs de fyra fokusområden som tillsammans ska bidra till att nå det övergripande målet – att varje år klättra i Svenskt Näringslivs ranking och nå minst 3,8 av 6,0 möjliga år 2025.

Publicerat av Eva Wallin den 25 september 2024, senast ändrad den 25 september 2024