Så kan undervisningen i anpassad skola förbättras – Ulricehamn del i ny rapport

Ulricehamns kommun har deltagit i ett treårigt forsknings- och utvecklingsprogram där man följt hur undervisningen i anpassad skola kan utvecklas. Nu är programmet klart och en rapport färdig.

– Forskningsprogrammet har varit mycket välfungerande eftersom det varit verksamhetsnära och styrt av professionen, säger verksamhetschef Thony Kankare.

I programmet har lärare, skolledare och forskare samarbetet under ledning av forskningsinstitutet Ifous. Sju skolhuvudmän har deltagit och där är alltså Ulricehamns kommun en av dessa. Syftet har varit att stärka undervisningen inom en skolform som länge präglats av omsorg snarare än målinriktad pedagogik.

Andreas Jacobsson är process- och projektledare på Ifous och rapportens redaktör:

– Resultaten visar att det går att stärka undervisningen så att den blir mer målinriktad och elevnära. Men långsiktig förändring kräver både struktur, ledarskap och stöd från hela organisationen, säger han.

Resultaten visar på flera konkreta förändringar:

  • Tydligare målfokus och ökad elevdelaktighet, med utgångspunkt i läro- och kursplaner.
  • Breddad undervisningsrepertoar genom systematisk utveckling, där lärare vågar pröva och utvärdera nya metoder.
  • Stärkt samarbete och samsyn mellan olika personalgrupper, särskilt mellan lärare, assistenter och skolledare.
  • Forskning som omsatts i praktiken, genom exempelvis loggböcker och forskningscirklar.

Thony Kankare är glad att Ulricehamns kommun kunnat bidra till rapporten och tror att den får konkret nytta i det dagliga arbetet.

– Programmet har lett till att skolformens personal tillsammans utvecklat undervisningen utifrån varje enskild elevs behov.

Kunskapsuppdraget i anpassad skola (ifous.se)

Publicerat av Anders Rosenberg den 30 maj 2025, senast ändrad den 30 maj 2025