Så arbetar våra förskolor

Förskolan är det första steget i det svenska utbildningssystemet och ska lägga grunden för det lärande som fortsätter resten av livet.

I förskolan får barnen möjlighet att utvecklas och lära genom att leka, skapa och utforska. Detta kan ske på egen hand, i grupp och tillsammans med vuxna. Undervisningen leds av förskollärare men det kan också finnas annan personal som bidrar till att barnen får utvecklas och lära, till exempel barnskötare.

Alla förskolor ska följa skollagen och förskolans läroplan.

Om förskolan (skolverket.se)

Läroplan för förskolan (skolverket.se)

Samverkan med vårdnadshavare

Vårdnadshavare har ansvar för sina barns fostran och utveckling. Förskolan ska komplettera hemmet så att förskola och hem tillsammans kan skapa de bästa möjligheter för barnet att utvecklas rikt och mångsidigt.

Samverkan med vårdnadshavare sker genom:

  • Föräldraaktiv inskolning.
  • Daglig kontakt vid lämning och hämtning.
  • Skriftlig information som till exempel månadsblad.
  • Utvecklingssamtal där vi samtalar om barnets trivsel, utveckling och lärande.
  • Samverkansforum med representanter från vårdnadshavare, pedagoger och ledning.

Plan mot kränkande behandling och diskriminering

Kränkande behandling, mobbning och diskriminering får inte förekomma i förskolan. Varje verksamhet måste arbeta aktivt med att förebygga och åtgärda kränkningar.
Som stöd i det arbetet upprättas varje år en plan mot kränkande behandling. Syftet med planen är att förebygga och förhindra kränkande behandling. För att planen ska fungera är det viktigt att den utformas utifrån den unika förskolans behov. Barnen i förskolan ska involveras utifrån ålder och mognad.

Inskolning

Inskolningen sker i samråd med dig som vårdnadshavare och tiden anpassas efter ditt barns behov. Inskolningsperioden kan variera från 5 till 10 dagar. Vårdnadshavare bör räkna med att finnas tillgänglig under två veckor.
Under inskolningen följer du ditt barn genom utbildningens vanliga aktiviteter som lek, måltid, vila, påklädning och blöjbyte eller toalett. Ansvarig pedagog finns nära till hands för att ta kontakt och skapa anknytning till ditt barn. Utifrån hur barnet reagerar och tillsammans med vårdnadshavaren anpassas tiden så att barnet till att börja med lämnas kortare stunder för att gradvis lämnas med pedagogerna på förskolan längre stunder. På så vis får barnet erfarenhet av att mamma eller pappa går och kommer tillbaka, och att pedagogerna finns där för att ge stöd och kanske tröst.
Det viktiga är att pedagogerna på förskolan lär känna varje barns behov och reaktioner, för att kunna skapa en så trygg miljö som möjligt. Som vårdnadshavare kommer du att få många frågor kring ditt barn och hens vanor. Genom ett gott samarbete och en öppen kommunikation skapar vi tillsammans den bästa grunden för ditt barn på förskolan.
Ett tag efter inskolningen erbjuds ett uppföljningssamtal för att fånga upp frågor och prata om hur den första tiden på förskolan har upplevts.

Övergång till förskoleklass och fritids

För att stödja barnens utveckling och lärande i ett långsiktigt perspektiv samverkar förskolan med personal i förskoleklass och fritidshem utifrån en kommungemensam rutin. Inför övergången berättar förskolan om barngruppen och den undervisning barngruppen har mött i förskolans utbildning för att skapa sammanhang, kontinuitet och progression i barnens utveckling och lärande.

Specialpedagogen i förskolan

Alla kommunala förskolor i Ulricehamns kommun har tillgång till specialpedagog för att alla barn ska ha möjlighet att utvecklas utifrån sina behov och förutsättningar.

Specialpedagogen fungerar som ett stöd för barn, pedagoger och vårdnadshavare genom att:

  • Arbeta främjande och förebyggande utifrån skollag och läroplan.
  • Handleda pedagoger.
  • Utveckla lärmiljöer, material och metoder som tecken som stöd, bildstöd etcetera.
  • Ge föräldrastöd.
  • Göra kartläggningar och handlingsplaner.
  • Samverka med andra som barnavårdscentral, barnhabilitering, logoped, grundskola, individ och familjeomsorgen med mera.
  • Utvecklingsarbeten.

Barn- och elevhälsan

Utveckling och lärande

Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklas inom följande områden:

  • språk
  • matematik
  • naturvetenskap
  • teknik
  • hälsa
  • lek
  • bild
  • rörelse
  • musik
  • dans
  • drama.

Barns inflytande

Barnen ska förstå vad demokrati är. Barnens sociala utveckling förutsätter att de alltefter förmåga får ta ansvar för sina egna handlingar och för miljön i förskolan. De ska få utveckla sin förmåga att uttrycka sina tankar och åsikter och därmed få möjlighet att påverka sin situation.

Rektorns ansvar

Rektorn är pedagogisk ledare och chef för förskollärare, barnskötare och övrig personal. Hen har det övergripande ansvaret för att verksamheten bedrivs i enlighet med målen i läroplanen och uppdraget i dess helhet.

Uppföljning, utvärdering och utveckling

Både förskolan och kommunen ska systematiskt och kontinuerligt följa upp förskolans verksamhet. Barn och deras vårdnadshavare ska ges möjlighet att delta i utvärdering av förskolan.

Vårdnadshavare har ansvar för sina barns fostran och utveckling. Förskolan ska komplettera hemmet så att förskola och hem tillsammans kan skapa de bästa möjligheter för barnet att utvecklas rikt och mångsidigt.

Samverkan med vårdnadshavare sker genom:

  • Föräldraaktiv inskolning.
  • Daglig kontakt vid lämning och hämtning.
  • Skriftlig information som till exempel månadsblad.
  • Utvecklingssamtal där vi samtalar om barnets trivsel, utveckling och lärande.
  • Samverkansforum med representanter från vårdnadshavare, pedagoger och ledning.

Publicerat av Ulricehamns kommun den 5 februari 2015, senast ändrad den 4 februari 2025 av Anders Rosenberg

Kontakt

Hjälpte informationen på denna sida dig?