Adresser och adressättning

Alla fastigheter ska ha en unik belägenhetsadress. Adressen är viktig för att räddningstjänst, taxi, färdtjänst med flera ska hitta rätt.

Så bestäms din adress

Vi beslutar om adresser i Lantmäteriets adressregister. När en fastighet bildas, ett hus byggs eller ett område byggs ut, sätter vi en ny adress. I tätorten består en adress av gatu- eller vägnamn och ett nummer. Om nya hus byggs eller om entréer förtätas och det inte finns något reserverat nummer lägger vi till en bokstav, till exempel 15A eller 15B. På landsbygden består en adress av ett traktnamn följt av ett gårdsnamn eller ett nummer. För att gårdsnamnet ska få användas, behöver det ha funnits i mer än 30 år.

Om du har frågor om din adress, kan du mejla oss på gis@ulricehamn.se.

Om du ska flytta

Om du ska flytta behöver du göra en flyttanmälan hos Skatteverket. Du kan också beställa eftersändning av din post. Det gör du hos Svensk adressändring.

Flyttanmälan (skatteverket)
Adressändring (adressandring.se)

Publicerat av Elin Ohlsson den 17 februari 2016, senast ändrad den 12 februari 2025

Hjälpte informationen på denna sida dig?