Egen brunn

Som fastighetsägare utanför tätbebyggt område får du oftast ditt dricksvatten från en egen brunn.

Om vattnet i din brunn sinar

Som fastighetsägare ansvarar du för att din brunn levererar tillräckligt mycket vatten och att vattnet har en bra kvalitet. Om du upplever att det ofta är dålig vattentillgång eller att brunnen sinar kan du behöva anlägga en ny brunn. Kontakta gärna en entreprenör som arbetar med dricksvatten, till exempel en brunnsborrare, för att hitta en lösning.

Om du behöver hämta vatten i en dunk, kan du höra av dig till Ulricehamns energi för att ta reda på var du kan göra det.

Tillsyn och frågor

Vem du ska vända dig till för tillsyn och frågor beror på vilken typ av fastighet du äger.

Privata fastighetsägare till en- och tvåbostadshus

Om du vill anlägga en ny brunn eller förbättra din vattenkvalitet, kan du kontakta ett privat företag inom VVS-branschen. Vi gör inte tillsyn av enskilda brunnar för en- och tvåbostadshus.

Privata fastighetsägare till flerbostadshyreshus med fler än två till tre lägenheter

Om du vill anlägga en ny brunn eller förbättra din vattenkvalitet, kan du kontakta ett privat företag inom VVS-branschen. Om du vill ha råd, kan du kontakta någon av våra miljöinspektörer.

Fastighetsägare med registrerad livsmedelsverksamhet

Vi gör tillsyn av privata brunnar som tillhör registrerade livsmedelsverksamheter. Om du vill ha vägledning i ett tillsynsärende, kan du kontakta någon av våra livsmedelsinspektörer.

Kontroll av vattenkvaliteten

Behöver du kontrollera kvalitén på ditt dricksvatten? Då kan du kontakta ett vattenlaboratorium. Ofta är det lämpligt att ta både ett kemiskt prov och ett bakterieprov för att få en bra bild av kvaliteten.

Vattenlaboratorium

Följande vattenlaboratorium är ackrediterade för analys av dricksvatten.

Kontakt (aklab.se)
Kontakt (synlab.se)
Eurofins (eurofins.se)

Brunnsarkivet

Vill du skydda din brunn? Då kan du registrera den i Brunnsarkivet.

Om Brunnsarkivet

Brunnsarkivet är ett nationellt register som används för att identifiera brunnar inom ett område. Om du registrerar din brunn får personer som vill borra efter vatten eller värme i området möjlighet att ta hänsyn till den. Du ökar också chanserna att räddningstjänsten skyddar din brunn om en miljöolycka inträffar i området.

Genom att registrera din brunn bidrar du även till att vi får bättre kunskap om grundvattnet i olika områden. Informationen kan vara viktig för oss, inför framtida utbyggnad av vatten och avlopp.

Registrera din brunn

Inrapporteringsformulär (sgu.se)

Vem du ska vända dig till för tillsyn och frågor beror på vilken typ av fastighet du äger.

Privata fastighetsägare till en- och tvåbostadshus

Om du vill anlägga en ny brunn eller förbättra din vattenkvalitet, kan du kontakta ett privat företag inom VVS-branschen. Vi gör inte tillsyn av enskilda brunnar för en- och tvåbostadshus.

Privata fastighetsägare till flerbostadshyreshus med fler än två till tre lägenheter

Om du vill anlägga en ny brunn eller förbättra din vattenkvalitet, kan du kontakta ett privat företag inom VVS-branschen. Om du vill ha råd, kan du kontakta någon av våra miljöinspektörer.

Fastighetsägare med registrerad livsmedelsverksamhet

Vi gör tillsyn av privata brunnar som tillhör registrerade livsmedelsverksamheter. Om du vill ha vägledning i ett tillsynsärende, kan du kontakta någon av våra livsmedelsinspektörer.

Publicerat av Elin Ohlsson den 30 november 2017, senast ändrad den 4 februari 2025

Adress

E-post: miljo@ulricehamn.se

Telefontillgänglighet:
Måndag - Fredag kl. 9.30 - 14.30

Angående telefontillgänglighet:
Kontoret är oftast bemannat
mellan 7.30 - 16.30
Den garanterade bemanningen är mellan 9.30 - 14.30

Du kan alltid mejla dina funderingar till:
miljo@ulricehamn.se

Hjälpte informationen på denna sida dig?