Aktuella upphandlingar
Ulricehamns kommuns upphandlingar hos Opic
Principer inom upphandling
All upphandling baseras på ett antal EU-rättsliga principer:
Icke-diskriminering
Ulricehamns kommun diskriminerar inte leverantörer på grund av nationalitet (t.ex. medborgarskap, etablerings- eller verksamhetsland). Vi ställer inte krav som bara svenska företag känner till eller kan klara att uppfylla. Det gäller även när vi inte förväntar oss att några utländska leverantörer ska lämna anbud. Företag från andra orter behandlas på samma sätt som företag från vår kommun.
Likabehandling
Alla leverantörer ges samma förutsättningar. Alla får till exempel tillgång till all information samtidigt, så att alla leverantörer har samma information och möjligheter. Vi som upphandlar får exempelvis inte acceptera ett anbud som lämnats in för sent, eftersom samma regler och tidsfrister gäller alla.
Proportionalitet
Kraven och villkoren i våra upphandlingar är inte högre ställda än vad som krävs för tjänsten/varan som upphandlas.
Öppenhet
Våra upphandlingar präglas av öppenhet och förutsägbarhet. De annonseras offentligt och samtliga leverantörer som lagt ett anbud informeras om resultatet. Upphandlingarna är offentliga och informationen som rör den ska vara klart och tydligt formulerat och innehålla samtliga krav som ställs.
Ömsesidigt erkännande
Intyg och certifikat som har utfärdats av en annan EU-medlemsstats myndigheter gäller också i Sverige.
Steg för steg i en upphandling
Alla upphandlingar följer samma process:
1. Det finns ett behov av varor eller tjänster
Då kommunens verksamheter ser ett behov av en specifik vara eller tjänst, påbörjas planering för en offentlig upphandling. Om flera verksamheter i kommunen har liknande behov genomförs en verksamhetsövergripande upphandling. Det som ska upphandlas och vilka krav som verksamheten ställer på leverantören tillsammans med en beskrivning av hur utvärderingen av anbuden kommer att gå till och vilka andra villkor som kommer att gälla utgör underlaget för upphandlingen.
2. Annonsering och anbudsgivning
Förutom i direktupphandlingar där kommunen kan välja att annonsera eller skicka förfråga till ett visst antal leverantörer, annonseras all offentlig upphandling. Annonseringsperioden varierar beroende på upphandlingens värde och komplexitet. Vanligtvis annonseras en upphandling i 21–52 dagar . Först efter att annonseringstiden gått ut kan kommunen läsa de anbud som kommit in.
3. Prövning av anbud som kommit in
Ett anbud som kommer in för sent får inte tas upp till prövning, även om förseningen har orsakats av någon annan än avsändaren eller anbudslämnaren.
Uteslutningsgrunder
Anbudsgivare som har gjort sig skyldiga till vissa brott ska uteslutas ur upphandlingar. Andra som gjort sig skyldiga till överträdelser eller befinner sig i vissa situationer får kommunen utesluta ur upphandlingen (men måste alltså inte utesluta).
Kvalificeringskrav
Kommunen dubbelkollar så att företagen bakom inkomna anbud klarar kvalificeringskraven. Dessa säkerställer att företaget har den kapacitet och resurser som krävs för att utföra det uppdrag som upphandlas. Lämpligheten gäller både företagets ekonomiska ställning och vilken teknisk och yrkesmässig kapacitet företaget.
4. Anbudet utvärderas
Kontraktet tilldelas det företag som bäst uppfyller den utvärderingsgrund som presenterats i upphandlingsdokumentet. Antingen antas det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet utifrån kriterierna – eller det anbud som har lägst pris.
Tilldelning av kontrakt
När kommunen har fattat ett beslut om vilket anbud som ska antas meddelas det företag som lagt anbudet detta skriftligen och om skälet för beslutet. Och övriga?
När myndigheten har meddelat den som tilldelats anbudet inträder en avtalsspärr, ett förbud mot att ingå avtal under viss tid, vanligtvis 10 dagar. Detta är en tidsgräns för övriga leverantörer att överpröva beslutet om de anser att kommunen har brutit mot lagen under prövningen.
Överprövning
Om en leverantör anser att kommunen har brutit mot lagen och det leder till att leverantören har skadats, eller kan skadas av detta, kan leverantören begära överprövning av pågående upphandling. Det sker vid en förvaltningsrätt. Om förvaltningsrätten anser att upphandlingen strider mot lagen och att leverantören har skadats eller kan skadas av detta, kan rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller rättas till.
Skadestånd
Begäran om skadestånd, väcks i allmän domstol med tingsrätten som första instans. Det ska normalt väckas en talan inom ett år från den tidpunkt då upphandlingskontrakt undertecknades. En utländsk leverantör har samma möjligheter som en svensk leverantör att föra talan i domstol.
5. Kontraktsskrivning
Om ingen överprövning har skett kan kommunen teckna avtal med antagen leverantör när avtalsspärren har passerat.
6. Uppföljning av kontrakt
Under avtalsperioden kontrollerar kommunen att leverantören följer sin del av avtalet. I Ulricehamns kommun säkerställer vi att vår del av avtalet uppfylls genom ett e-handelssystem där kommunens anställda lotsas till att beställa varor och tjänster från rätt leverantör.
Olika typer av upphandlingar
Beroende på summan (värdet) av det som ska köpas in samt typen av tjänst eller vara, kräver lagen olika typer av upphandlingsförfarande. Generellt gäller att inköp av en vara/tjänst till ett mindre värde har en kortare upphandlingsprocess till skillnad från mer komplexa och kostsamma inköp som har en längre och mer detaljerad upphandlingsprocess. Hos upphandlingsmyndigheten hittar du uppdaterad information om exempelvis direktupphandling, de tröskelvärden som är aktuella samt allmän information om vad som styr hur upphandlingen ska utföras av kommunen.
Direktupphandling
Direktupphandling får användas om den totala summan understiger 615 312 SEK (gäller per kalenderår eller under avtalstiden) och att det saknas avtal på det aktuella inköpsområdet. En direktupphandling är en upphandling utan krav på annonsering och innebär ett enklare förfarande jämfört med övriga upphandlingsförfaranden i LOU. Upphandlingen annonseras eller så bjuder kommunen in ett visst antal utsedda leverantörer. Direktupphandling ska alltid ske med hänsyn till de grundläggande EU-rättsliga principerna för offentlig upphandling, det vill säga principerna om icke-diskriminering, likabehandling, proportionalitet, öppenhet (förutsebarhet och transparens) och ömsesidigt erkännande.
Upphandlingsmyndigheten
Att lämna anbud
Vid frågor och oklarheter i upphandlingsdokumentet, nyttja gärna funktionen ”frågor och svar” i upphandlingssystemet. Under annonseringstiden kan oklarheter fortfarande redas ut. Ansvarig upphandlare på kommunen besvarar frågorna efter samråd med verksamheten. Anbud måste lämnas in tid. Sista datum framgår alltid av annons och upphandlingsdokument.
Digitalt anbudsförfarande underlättar för dig som leverantör
När Ulricehamns kommun upphandlar använder vi oss av ett webbaserat upphandlingsstöd. Hela upphandlingsprocessen hanteras på ett och samma ställe och det gör att du som leverantör får koll på processen på ett enklare sätt. Länk till upphandlingsverktyget får du info om den aktuella upphandlingen.
Det finns flera fördelar med att lämna anbud digitalt:
- Det är aldrig någon tvekan om vilka frågor som ska besvaras. Systemet reagerar om du missat att svara på något ska-krav.
- Anbudet kan skickas i till sista anbudsdagens sista timme.
- Du går in via internet, och kan jobba varifrån du vill; alla uppgifter finns sparade.
- Möjliga poäng och viktning kan visas för att göra det enkelt att avgöra resultatet.
- Systemet hjälper den upphandlande myndigheten att öppna och bedöma anbud. Det gör processen smidigare och du som är anbudslämnare får besked snabbare.
Att lämna anbud är kostnadsfritt. När du som anbudsgivare registrerat dig får du tillgång till aktuella annonser och upphandlingsdokument. Då kan du lämna ditt anbud, men även bifoga filer och dokument. Beslut skickas ut via systemet till den e-postadress som angivits i anbudet.
Stöd från Upphandlingsmyndigheten och Konkurrensverket
Stöd av Upphandlingsmyndigheten
Upphandlingsmyndigheten ger stöd till upphandlande myndigheter, enheter och leverantörer. De arbetar för en rättssäker, effektiv och hållbar offentlig upphandling till nytta för medborgarna och näringslivets utveckling. Här kan du läsa mer om hur en upphandling går till för dig som leverantör
Upphandlingsmyndigheten
Stöd från Konkurrensverket
Konkurrensverket arbetar för en effektiv konkurrens i privat och offentlig verksamhet. I deras uppdrag ingår bl.a. att bedriva tillsyn och att ge stöd inom konkurrensområdet och att bedriva tillsyn inom upphandlingsområdet.
Konkurrensverket
All upphandling baseras på ett antal EU-rättsliga principer:
Icke-diskriminering
Ulricehamns kommun diskriminerar inte leverantörer på grund av nationalitet (t.ex. medborgarskap, etablerings- eller verksamhetsland). Vi ställer inte krav som bara svenska företag känner till eller kan klara att uppfylla. Det gäller även när vi inte förväntar oss att några utländska leverantörer ska lämna anbud. Företag från andra orter behandlas på samma sätt som företag från vår kommun.
Likabehandling
Alla leverantörer ges samma förutsättningar. Alla får till exempel tillgång till all information samtidigt, så att alla leverantörer har samma information och möjligheter. Vi som upphandlar får exempelvis inte acceptera ett anbud som lämnats in för sent, eftersom samma regler och tidsfrister gäller alla.
Proportionalitet
Kraven och villkoren i våra upphandlingar är inte högre ställda än vad som krävs för tjänsten/varan som upphandlas.
Öppenhet
Våra upphandlingar präglas av öppenhet och förutsägbarhet. De annonseras offentligt och samtliga leverantörer som lagt ett anbud informeras om resultatet. Upphandlingarna är offentliga och informationen som rör den ska vara klart och tydligt formulerat och innehålla samtliga krav som ställs.
Ömsesidigt erkännande
Intyg och certifikat som har utfärdats av en annan EU-medlemsstats myndigheter gäller också i Sverige.
Alla upphandlingar följer samma process:
1. Det finns ett behov av varor eller tjänster
Då kommunens verksamheter ser ett behov av en specifik vara eller tjänst, påbörjas planering för en offentlig upphandling. Om flera verksamheter i kommunen har liknande behov genomförs en verksamhetsövergripande upphandling. Det som ska upphandlas och vilka krav som verksamheten ställer på leverantören tillsammans med en beskrivning av hur utvärderingen av anbuden kommer att gå till och vilka andra villkor som kommer att gälla utgör underlaget för upphandlingen.
2. Annonsering och anbudsgivning
Förutom i direktupphandlingar där kommunen kan välja att annonsera eller skicka förfråga till ett visst antal leverantörer, annonseras all offentlig upphandling. Annonseringsperioden varierar beroende på upphandlingens värde och komplexitet. Vanligtvis annonseras en upphandling i 21–52 dagar . Först efter att annonseringstiden gått ut kan kommunen läsa de anbud som kommit in.
3. Prövning av anbud som kommit in
Ett anbud som kommer in för sent får inte tas upp till prövning, även om förseningen har orsakats av någon annan än avsändaren eller anbudslämnaren.
Uteslutningsgrunder
Anbudsgivare som har gjort sig skyldiga till vissa brott ska uteslutas ur upphandlingar. Andra som gjort sig skyldiga till överträdelser eller befinner sig i vissa situationer får kommunen utesluta ur upphandlingen (men måste alltså inte utesluta).
Kvalificeringskrav
Kommunen dubbelkollar så att företagen bakom inkomna anbud klarar kvalificeringskraven. Dessa säkerställer att företaget har den kapacitet och resurser som krävs för att utföra det uppdrag som upphandlas. Lämpligheten gäller både företagets ekonomiska ställning och vilken teknisk och yrkesmässig kapacitet företaget.
4. Anbudet utvärderas
Kontraktet tilldelas det företag som bäst uppfyller den utvärderingsgrund som presenterats i upphandlingsdokumentet. Antingen antas det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet utifrån kriterierna – eller det anbud som har lägst pris.
Tilldelning av kontrakt
När kommunen har fattat ett beslut om vilket anbud som ska antas meddelas det företag som lagt anbudet detta skriftligen och om skälet för beslutet. Och övriga?
När myndigheten har meddelat den som tilldelats anbudet inträder en avtalsspärr, ett förbud mot att ingå avtal under viss tid, vanligtvis 10 dagar. Detta är en tidsgräns för övriga leverantörer att överpröva beslutet om de anser att kommunen har brutit mot lagen under prövningen.
Överprövning
Om en leverantör anser att kommunen har brutit mot lagen och det leder till att leverantören har skadats, eller kan skadas av detta, kan leverantören begära överprövning av pågående upphandling. Det sker vid en förvaltningsrätt. Om förvaltningsrätten anser att upphandlingen strider mot lagen och att leverantören har skadats eller kan skadas av detta, kan rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller rättas till.
Skadestånd
Begäran om skadestånd, väcks i allmän domstol med tingsrätten som första instans. Det ska normalt väckas en talan inom ett år från den tidpunkt då upphandlingskontrakt undertecknades. En utländsk leverantör har samma möjligheter som en svensk leverantör att föra talan i domstol.
5. Kontraktsskrivning
Om ingen överprövning har skett kan kommunen teckna avtal med antagen leverantör när avtalsspärren har passerat.
6. Uppföljning av kontrakt
Under avtalsperioden kontrollerar kommunen att leverantören följer sin del av avtalet. I Ulricehamns kommun säkerställer vi att vår del av avtalet uppfylls genom ett e-handelssystem där kommunens anställda lotsas till att beställa varor och tjänster från rätt leverantör.
Beroende på summan (värdet) av det som ska köpas in samt typen av tjänst eller vara, kräver lagen olika typer av upphandlingsförfarande. Generellt gäller att inköp av en vara/tjänst till ett mindre värde har en kortare upphandlingsprocess till skillnad från mer komplexa och kostsamma inköp som har en längre och mer detaljerad upphandlingsprocess. Hos upphandlingsmyndigheten hittar du uppdaterad information om exempelvis direktupphandling, de tröskelvärden som är aktuella samt allmän information om vad som styr hur upphandlingen ska utföras av kommunen.
Direktupphandling
Direktupphandling får användas om den totala summan understiger 615 312 SEK (gäller per kalenderår eller under avtalstiden) och att det saknas avtal på det aktuella inköpsområdet. En direktupphandling är en upphandling utan krav på annonsering och innebär ett enklare förfarande jämfört med övriga upphandlingsförfaranden i LOU. Upphandlingen annonseras eller så bjuder kommunen in ett visst antal utsedda leverantörer. Direktupphandling ska alltid ske med hänsyn till de grundläggande EU-rättsliga principerna för offentlig upphandling, det vill säga principerna om icke-diskriminering, likabehandling, proportionalitet, öppenhet (förutsebarhet och transparens) och ömsesidigt erkännande.
Upphandlingsmyndigheten
Vid frågor och oklarheter i upphandlingsdokumentet, nyttja gärna funktionen ”frågor och svar” i upphandlingssystemet. Under annonseringstiden kan oklarheter fortfarande redas ut. Ansvarig upphandlare på kommunen besvarar frågorna efter samråd med verksamheten. Anbud måste lämnas in tid. Sista datum framgår alltid av annons och upphandlingsdokument.
Digitalt anbudsförfarande underlättar för dig som leverantör
När Ulricehamns kommun upphandlar använder vi oss av ett webbaserat upphandlingsstöd. Hela upphandlingsprocessen hanteras på ett och samma ställe och det gör att du som leverantör får koll på processen på ett enklare sätt. Länk till upphandlingsverktyget får du info om den aktuella upphandlingen.
Det finns flera fördelar med att lämna anbud digitalt:
- Det är aldrig någon tvekan om vilka frågor som ska besvaras. Systemet reagerar om du missat att svara på något ska-krav.
- Anbudet kan skickas i till sista anbudsdagens sista timme.
- Du går in via internet, och kan jobba varifrån du vill; alla uppgifter finns sparade.
- Möjliga poäng och viktning kan visas för att göra det enkelt att avgöra resultatet.
- Systemet hjälper den upphandlande myndigheten att öppna och bedöma anbud. Det gör processen smidigare och du som är anbudslämnare får besked snabbare.
Att lämna anbud är kostnadsfritt. När du som anbudsgivare registrerat dig får du tillgång till aktuella annonser och upphandlingsdokument. Då kan du lämna ditt anbud, men även bifoga filer och dokument. Beslut skickas ut via systemet till den e-postadress som angivits i anbudet.
Stöd av Upphandlingsmyndigheten
Upphandlingsmyndigheten ger stöd till upphandlande myndigheter, enheter och leverantörer. De arbetar för en rättssäker, effektiv och hållbar offentlig upphandling till nytta för medborgarna och näringslivets utveckling. Här kan du läsa mer om hur en upphandling går till för dig som leverantör
Upphandlingsmyndigheten
Stöd från Konkurrensverket
Konkurrensverket arbetar för en effektiv konkurrens i privat och offentlig verksamhet. I deras uppdrag ingår bl.a. att bedriva tillsyn och att ge stöd inom konkurrensområdet och att bedriva tillsyn inom upphandlingsområdet.
Konkurrensverket