Läs detta innan du gör din ansökan
Så kul att du är nyfiken på hur det är att jobba i Ulricehamns kommun. Hos oss kan du få massor av arbetskamrater, inom flertalet olika yrken.
Det finns kontaktuppgifter i rekryteringsannonsen om du har frågor om det aktuella jobbet.
Alla våra lediga jobb söker du direkt i vårt rekryteringssystem här på webben. Ett tips är att läsa annonsen noga och visa i din ansökan att det är dig vi söker. En tydlig ansökan gör det lättare för oss att bedöma dina kunskaper på ett rättvist sätt. Det finns många jobbsökarsidor som tipsar om hur du skriver en bra ansökan.
För varje tjänst tar vi fram en kravprofil som beskriver vilka kvalifikationer och personliga förmågor som är viktigast för tjänsten. Metoden vi använder kallas kompetensbaserad rekrytering. Metoden hjälper oss att arbeta objektivt och fördomsfritt i rekryteringsprocessen.
Ansökan
När du söker ett ledigt jobb hos oss fyller du bland annat i dina person-och kontaktuppgifter. I alla våra annonser ingår frågor som du behöver svara på, där har du chansen att visa att just du är rätt sökande. Frågorna handlar om din arbetslivserfarenhet, utbildning, och kunskaper som har betydelse för arbetet du söker. Frågorna kan dessutom ge dig mer kunskap om vilka arbetsuppgifter som ingår i arbetet du söker. Du kan bifoga ditt CV.
När du har skickat in din ansökan till oss får du ett bekräftelsemejl på att vi har tagit emot din ansökan. Mejlet är ett automatiskt genererat mejl som skickas ut och det går inte att svara på.
Urval kandidater
Vi går igenom alla ansökningar löpande så du kan bli kontaktad redan innan sista ansökningsdag har passerat. Bedömning av dina kvalifikationer sker utifrån de svar i frågorna som du har lämnat i din ansökan. Om du blir kallad på intervju så ringer vi dig. Är du inte en av de som gått vidare får du återkoppling per mejl. Vi strävar alltid efter att återkoppla så snart som möjligt efter att ansökningstiden gått ut eller under pågående rekrytering.
Vid intervju
Är du en av de kandidater som bäst matchar kravprofilen kontaktar vi dig för en första telefonintervju. Är allt ok där så bokas en tid för en digital/fysisk intervju beroende på vilken tjänst du sökt. Du får all praktisk information inför intervjun via mejl. Vi vill att du legitimerar dig med exempelvis pass, ID eller körkort så vi kan bekräfta din identitet.
Du kommer att få ge exempel på arbetssituationer och berätta hur du hanterat dem. Under intervjun får du också möjlighet att ställa dina frågor till oss.
Referenser
Vi använder oss av digital referenstagning av ett system som heter refapp.Vi kommer att skicka ut ett mail från refapp där du får skriva in dina referenser själv. Vi pratar med dig om vilka referenser som är bäst att kontakta för den tjänst du söker. Oftast vill vi ha minst två personer som du har jobbat med tidigare.
Kom ihåg att fråga dina referenser i förväg om de kan tänka sig att ge referenser om dig. Då är de förberedda på att vi kan höra av oss. Vi kontaktar bara referenser som du har godkänt.
Återkoppling
När alla steg är klara gör vi en samlad bedömning av alla kandidater. Du kommer att bli kontaktad om du blir erbjuden tjänsten. När vi har tillsatt en tjänst ger vi återkoppling muntligen till alla de personer som har varit på intervju. Ibland kan rekryteringsprocessen ta längre tid av olika skäl. Om du har frågor om den rekryteringsprocess där du är med, kontakta den ansvariga rekryteraren. Är du en av dem som inte blir erbjuden jobbet så hoppas vi att du vill söka andra lediga jobb hos oss. Vi har en het arbetsmarknad och stora rekryteringsbehov framöver.
Välkommen att ha kul tillsammans med oss!
Grunden för alla våra rekryteringar
Jämlik rekrytering
Ulricehamn växer och Ulricehamns kommun som arbetsgivare är alltid på jakt efter ny kompetens, med olika bakgrunder/ erfarenheter och vi är måna om att vara en bra arbetsgivare. Ingen ska diskrimineras av någon av de sju diskrimineringsgrunderna; kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Arbetstillstånd
Är du tredjelandsmedborgare, utanför EU/ESS, behöver du uppvisa arbetstillstånd för att kunna bli anställd. För mer information om arbetstillstånd, se www.migrationsverket.se
Kontroll av person
Innan du blir anställd ska du alltid visa handlingar som styrker att du är du. Du kommer att få vägledning i och med detta.
För vissa av våra yrken efterfrågar vi utdrag ur belastningsregistret, det beställer du via blankett på Polismyndighetens hemsida. Du får information i rekryteringsannonsen om det är aktuellt för det arbete du söker och du lämnar intyget för kontroll vid en ev. intervju.
Skyddade personuppgifter
Har du skyddade personuppgifter, kontakta rekryterare vars kontaktuppgifter du hittar i annonsen. Vi har rutiner för hur vi ska gå tillväga så att du ska känna dig trygg i att söka ett arbete hos oss.
Offentlighetsprincipen, behandling av personuppgifter och GDPR
Kommunen är en myndighet, vilket innebär att ansökan och andra handlingar du skickar in blir allmänna handlingar. Personuppgifter kan lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. När du söker en tjänst får du information om vad offentlighetsprincipen innebär, hur vi behandlar dina personuppgifter.
Tips för arbetssökande
Så här skriver du cv
Ditt cv och dina svar på våra urvalsfrågor ger oss vårt första intryck av dig. Det är viktigt att anpassa varje cv till jobbet du söker. Till exempel kan en viss typ av jobberfarenhet eller utbildning vara viktig för ett jobb men inte för ett annat.
Några tips för ditt cv
Skriv ner alla utbildningar och jobb du haft i en lista, börja med det senaste. Skriv med vilken tidsperiod du var på varje utbildning och jobb.
Förklara kortfattat vad du gjorde på varje jobb. Jobbtitlar kan betyda olika saker beroende på arbetsplats, så en beskrivning är bra.
Använd rubriker när du skriver ditt cv. Exempel på bra rubriker är: utbildning och arbetslivserfarenhet.
Fokusera på din kompetens och utelämna personliga intressen.
Kontrollera stavfel och att all information, som datum och kontaktuppgifter, stämmer.
Be någon annan läsa igenom ditt cv innan du skickar in det. Det är lätt att missa sina egna fel.
Vad skickar du med i ansökan?
I din ansökan är det viktigt att bifoga underlag som styrker din arbetslivserfarenhet och relevant utbildning för den tjänst du söker. Detta underlättar anställningsprocessen och säkerställer en korrekt lönesättning.
Skicka med betyg som styrker din utbildning till den annonserande tjänsten. Är det exempelvis barnskötare vi söker och du har utbildning inom det är det viktigt att skicka med det.
Skicka med tjänstgöringsintyg. Du kan begära ut tjänstgöringsintyg från tidigare arbetsplatser. Du kontaktar exempelvis löneenheten på dina tidigare jobb och begär ut information om dina tidigare anställningar. Skickar du inte med några intyg så lönesätts du som oerfaren.
Det är bättre att skicka in för många än för få dokument, eftersom intyg och betyg utgör grunden för din lönesättning.
Tips inför anställningsintervjun
På anställningsintervjun får du och arbetsgivaren chans att se om ni passar ihop. Det är naturligt att vara nervös, men det brukar kännas bättre om du är förberedd. Här kommer några tips på hur du kan förbereda dig.
Ha koll på jobbet du söker. Spara texten i jobbannonsen innan sista ansökningsdatum, eftersom den kan avpubliceras efteråt. Läs igenom annonsen en extra gång innan intervjun.
Läs igenom ditt cv. Var väl insatt i ditt cv och beredd på att prata om dina tidigare arbetsuppgifter och ansvarsområden. Du bör också kunna svara på frågor om dina styrkor och svagheter, vad som motiverar dig, och liknande.
Förbered dina frågor. Skriv ned frågor du vill ställa för att inte glömma dem. Kom ihåg att intervjun också är till för att du ska ta reda på om det är en arbetsplats och ett jobb som passar dig.
Begär ut ditt registerutdrag. Till vissa av våra tjänster behöver vi begära in registerutdrag från polisen. Det står i annonsen du söker. Förbered dig redan när du sökt en tjänst att begära ut det som önskas.
Inför digitala intervjun som timanställd
Här är några tips för att din digitala intervju ska bli så bra som möjligt.
Var väl förberedd. Förbered dig som inför en vanlig intervju. Läs på om jobbet du söker och ha koll på ditt cv. Tänk igenom vilka frågor du kan få och vilka frågor du vill ställa. Kika gärna i texten ovan för fler tips inför anställningsintervjun.
Välj en bra plats. Välj en tyst plats, gärna med en enkel bakgrund. Försök hitta bra ljus så att du syns bra, till exempel vid ett fönster eller i ett rum med bra belysning. Undvik att ha ett fönster bakom dig eftersom motljus gör att du syns sämre.
Kolla tekniken. Läs instruktionerna i inbjudningsmejlet noga. Testa din webbkamera, mikrofon och högtalare innan intervjun. Kontrollera att internetanslutningen och länken till intervjun fungerar. Ladda ner rätt program, som Teams, om det behövs.
Klä dig som om du skulle på en vanlig intervju. Sätt mobilen på ljudlös och stäng av andra saker som kan störa. Ha ett glas vatten nära till hands.
Se till att ha något som styrker att du är du, exempelvis körkort, pass, ID kort eller liknande. Det uppvisas i samband med digitala intervjun vid start.
Under intervjun
Logga in fem minuter innan intervjun. Ha kameran i ögonhöjd och titta in i kameran när du pratar. Försök att slappna av och var dig själv. Om något tekniskt går fel löser vi det tillsammans
Så kul att du är nyfiken på hur det är att jobba i Ulricehamns kommun. Hos oss kan du få massor av arbetskamrater, inom flertalet olika yrken.
Det finns kontaktuppgifter i rekryteringsannonsen om du har frågor om det aktuella jobbet.
Alla våra lediga jobb söker du direkt i vårt rekryteringssystem här på webben. Ett tips är att läsa annonsen noga och visa i din ansökan att det är dig vi söker. En tydlig ansökan gör det lättare för oss att bedöma dina kunskaper på ett rättvist sätt. Det finns många jobbsökarsidor som tipsar om hur du skriver en bra ansökan.
För varje tjänst tar vi fram en kravprofil som beskriver vilka kvalifikationer och personliga förmågor som är viktigast för tjänsten. Metoden vi använder kallas kompetensbaserad rekrytering. Metoden hjälper oss att arbeta objektivt och fördomsfritt i rekryteringsprocessen.
Ansökan
När du söker ett ledigt jobb hos oss fyller du bland annat i dina person-och kontaktuppgifter. I alla våra annonser ingår frågor som du behöver svara på, där har du chansen att visa att just du är rätt sökande. Frågorna handlar om din arbetslivserfarenhet, utbildning, och kunskaper som har betydelse för arbetet du söker. Frågorna kan dessutom ge dig mer kunskap om vilka arbetsuppgifter som ingår i arbetet du söker. Du kan bifoga ditt CV.
När du har skickat in din ansökan till oss får du ett bekräftelsemejl på att vi har tagit emot din ansökan. Mejlet är ett automatiskt genererat mejl som skickas ut och det går inte att svara på.
Urval kandidater
Vi går igenom alla ansökningar löpande så du kan bli kontaktad redan innan sista ansökningsdag har passerat. Bedömning av dina kvalifikationer sker utifrån de svar i frågorna som du har lämnat i din ansökan. Om du blir kallad på intervju så ringer vi dig. Är du inte en av de som gått vidare får du återkoppling per mejl. Vi strävar alltid efter att återkoppla så snart som möjligt efter att ansökningstiden gått ut eller under pågående rekrytering.
Vid intervju
Är du en av de kandidater som bäst matchar kravprofilen kontaktar vi dig för en första telefonintervju. Är allt ok där så bokas en tid för en digital/fysisk intervju beroende på vilken tjänst du sökt. Du får all praktisk information inför intervjun via mejl. Vi vill att du legitimerar dig med exempelvis pass, ID eller körkort så vi kan bekräfta din identitet.
Du kommer att få ge exempel på arbetssituationer och berätta hur du hanterat dem. Under intervjun får du också möjlighet att ställa dina frågor till oss.
Referenser
Vi använder oss av digital referenstagning av ett system som heter refapp.Vi kommer att skicka ut ett mail från refapp där du får skriva in dina referenser själv. Vi pratar med dig om vilka referenser som är bäst att kontakta för den tjänst du söker. Oftast vill vi ha minst två personer som du har jobbat med tidigare.
Kom ihåg att fråga dina referenser i förväg om de kan tänka sig att ge referenser om dig. Då är de förberedda på att vi kan höra av oss. Vi kontaktar bara referenser som du har godkänt.
Återkoppling
När alla steg är klara gör vi en samlad bedömning av alla kandidater. Du kommer att bli kontaktad om du blir erbjuden tjänsten. När vi har tillsatt en tjänst ger vi återkoppling muntligen till alla de personer som har varit på intervju. Ibland kan rekryteringsprocessen ta längre tid av olika skäl. Om du har frågor om den rekryteringsprocess där du är med, kontakta den ansvariga rekryteraren. Är du en av dem som inte blir erbjuden jobbet så hoppas vi att du vill söka andra lediga jobb hos oss. Vi har en het arbetsmarknad och stora rekryteringsbehov framöver.
Välkommen att ha kul tillsammans med oss!
Grunden för alla våra rekryteringar
Jämlik rekrytering
Ulricehamn växer och Ulricehamns kommun som arbetsgivare är alltid på jakt efter ny kompetens, med olika bakgrunder/ erfarenheter och vi är måna om att vara en bra arbetsgivare. Ingen ska diskrimineras av någon av de sju diskrimineringsgrunderna; kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Arbetstillstånd
Är du tredjelandsmedborgare, utanför EU/ESS, behöver du uppvisa arbetstillstånd för att kunna bli anställd. För mer information om arbetstillstånd, se www.migrationsverket.se
Kontroll av person
Innan du blir anställd ska du alltid visa handlingar som styrker att du är du. Du kommer att få vägledning i och med detta.
För vissa av våra yrken efterfrågar vi utdrag ur belastningsregistret, det beställer du via blankett på Polismyndighetens hemsida. Du får information i rekryteringsannonsen om det är aktuellt för det arbete du söker och du lämnar intyget för kontroll vid en ev. intervju.
Skyddade personuppgifter
Har du skyddade personuppgifter, kontakta rekryterare vars kontaktuppgifter du hittar i annonsen. Vi har rutiner för hur vi ska gå tillväga så att du ska känna dig trygg i att söka ett arbete hos oss.
Offentlighetsprincipen, behandling av personuppgifter och GDPR
Kommunen är en myndighet, vilket innebär att ansökan och andra handlingar du skickar in blir allmänna handlingar. Personuppgifter kan lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. När du söker en tjänst får du information om vad offentlighetsprincipen innebär, hur vi behandlar dina personuppgifter.
Så här skriver du cv
Ditt cv och dina svar på våra urvalsfrågor ger oss vårt första intryck av dig. Det är viktigt att anpassa varje cv till jobbet du söker. Till exempel kan en viss typ av jobberfarenhet eller utbildning vara viktig för ett jobb men inte för ett annat.
Några tips för ditt cv
Skriv ner alla utbildningar och jobb du haft i en lista, börja med det senaste. Skriv med vilken tidsperiod du var på varje utbildning och jobb.
Förklara kortfattat vad du gjorde på varje jobb. Jobbtitlar kan betyda olika saker beroende på arbetsplats, så en beskrivning är bra.
Använd rubriker när du skriver ditt cv. Exempel på bra rubriker är: utbildning och arbetslivserfarenhet.
Fokusera på din kompetens och utelämna personliga intressen.
Kontrollera stavfel och att all information, som datum och kontaktuppgifter, stämmer.
Be någon annan läsa igenom ditt cv innan du skickar in det. Det är lätt att missa sina egna fel.
Vad skickar du med i ansökan?
I din ansökan är det viktigt att bifoga underlag som styrker din arbetslivserfarenhet och relevant utbildning för den tjänst du söker. Detta underlättar anställningsprocessen och säkerställer en korrekt lönesättning.
Skicka med betyg som styrker din utbildning till den annonserande tjänsten. Är det exempelvis barnskötare vi söker och du har utbildning inom det är det viktigt att skicka med det.
Skicka med tjänstgöringsintyg. Du kan begära ut tjänstgöringsintyg från tidigare arbetsplatser. Du kontaktar exempelvis löneenheten på dina tidigare jobb och begär ut information om dina tidigare anställningar. Skickar du inte med några intyg så lönesätts du som oerfaren.
Det är bättre att skicka in för många än för få dokument, eftersom intyg och betyg utgör grunden för din lönesättning.
Tips inför anställningsintervjun
På anställningsintervjun får du och arbetsgivaren chans att se om ni passar ihop. Det är naturligt att vara nervös, men det brukar kännas bättre om du är förberedd. Här kommer några tips på hur du kan förbereda dig.
Ha koll på jobbet du söker. Spara texten i jobbannonsen innan sista ansökningsdatum, eftersom den kan avpubliceras efteråt. Läs igenom annonsen en extra gång innan intervjun.
Läs igenom ditt cv. Var väl insatt i ditt cv och beredd på att prata om dina tidigare arbetsuppgifter och ansvarsområden. Du bör också kunna svara på frågor om dina styrkor och svagheter, vad som motiverar dig, och liknande.
Förbered dina frågor. Skriv ned frågor du vill ställa för att inte glömma dem. Kom ihåg att intervjun också är till för att du ska ta reda på om det är en arbetsplats och ett jobb som passar dig.
Begär ut ditt registerutdrag. Till vissa av våra tjänster behöver vi begära in registerutdrag från polisen. Det står i annonsen du söker. Förbered dig redan när du sökt en tjänst att begära ut det som önskas.
Inför digitala intervjun som timanställd
Här är några tips för att din digitala intervju ska bli så bra som möjligt.
Var väl förberedd. Förbered dig som inför en vanlig intervju. Läs på om jobbet du söker och ha koll på ditt cv. Tänk igenom vilka frågor du kan få och vilka frågor du vill ställa. Kika gärna i texten ovan för fler tips inför anställningsintervjun.
Välj en bra plats. Välj en tyst plats, gärna med en enkel bakgrund. Försök hitta bra ljus så att du syns bra, till exempel vid ett fönster eller i ett rum med bra belysning. Undvik att ha ett fönster bakom dig eftersom motljus gör att du syns sämre.
Kolla tekniken. Läs instruktionerna i inbjudningsmejlet noga. Testa din webbkamera, mikrofon och högtalare innan intervjun. Kontrollera att internetanslutningen och länken till intervjun fungerar. Ladda ner rätt program, som Teams, om det behövs.
Klä dig som om du skulle på en vanlig intervju. Sätt mobilen på ljudlös och stäng av andra saker som kan störa. Ha ett glas vatten nära till hands.
Se till att ha något som styrker att du är du, exempelvis körkort, pass, ID kort eller liknande. Det uppvisas i samband med digitala intervjun vid start.
Under intervjun
Logga in fem minuter innan intervjun. Ha kameran i ögonhöjd och titta in i kameran när du pratar. Försök att slappna av och var dig själv. Om något tekniskt går fel löser vi det tillsammans