Ekonomiskt bistånd vid dödsfall

När en person avlider bildas ett dödsbo, som omfattar den avlidnes tillgångar och skulder. Ett dödsbo kan ansöka om ekonomiskt bistånd om den avlidne bodde eller vistades i Ulricehamns kommun och om det saknas andra medel för att täcka kostnaderna.

Innan ansökan om bistånd

Alla inkomster och tillgångar i dödsboet ska i första hand användas till begravningskostnaden. Den kostnaden har som huvudregel företräde framför andra skulder, till exempel hyra och hushållsel.

Dödsbodelägarna eller den som förvaltar dödsboet ska först undersöka om det finns tillräckligt med pengar för att betala begravningen. Om det saknas medel kan dödsboet ansöka om ekonomiskt bistånd hos socialtjänsten.

Ekonomiskt bistånd kan beviljas om dödsboet saknar tillgångar för att täcka en skälig begravningskostnad. Vid bedömningen tar socialtjänsten hänsyn till om det finns en efterlevande make, maka eller vårdnadshavare med försörjningsansvar.

Vad bistånd kan beviljas till

Biståndet kan täcka kostnader för en skälig och värdig begravning. Det kan även omfatta utgifter för dödsannons, enklare blomdekoration, lättare förtäring, transport till gravplats och gravsten. Som huvudregel beviljas bistånd upp till högst ett halvt basbelopp.

Ansöka om ekonomiskt bistånd

Dödsboet kan ansöka om ekonomiskt bistånd. Om det finns flera dödsbodelägare kan en av dem ansöka med stöd av en fullmakt.

För att ansöka kontaktar en dödsbodelägare socialtjänsten per telefon. En handläggare bokar då ett hembesök.

Handläggningen styrs av socialtjänstlagen och de riktlinjer som Ulricehamns kommun har beslutat. Handläggaren gör en ekonomisk prövning för att se om bistånd kan beviljas. Handläggningstiden är normalt två till tre veckor, förutsatt att alla handlingar är inskickade. Om ansökan är ofullständig eller innehåller felaktiga uppgifter kan det ta längre tid.

Det är dödsboet som ansvarar för att skicka in rätt handlingar och att uppgifterna i ansökan är korrekta.

En ansökan om ekonomiskt bistånd leder alltid till ett beslut.

  • Om bistånd beviljas betalas pengarna i regel direkt till exempelvis begravningsbyrån.
  • Om ansökan avslås får dödsboet ett skriftligt beslut med information om hur det kan överklagas.

En ansökan kan till exempel avslås om begärda handlingar inte skickas in.

Vad händer om det blir fel?

Boutredningsenheten arbetar för att säkerställa att felaktiga utbetalningar inte görs, bland annat genom kontroller i handläggningen.

Om det finns misstanke om en felaktig utbetalning görs en utredning. Vid misstanke om brott är boutredningsenheten skyldig att anmäla ärendet till polisen.

Övrig information

Dödsbodelägarna ansvarar för att bevaka dödsboet. Vid behov bör de också göra en adressändring så att post som skickas till dödsboet kommer fram.

Publicerat av Ulricehamns kommun den 19 november 2015, senast ändrad den 14 februari 2025 av Anders Rosenberg

Hjälpte informationen på denna sida dig?