Ekonomiskt bistånd vid dödsfall

Ett dödsbo kan få ekonomiskt bistånd om den avlidne bott eller vistats i Ulricehamns kommun och om dödsboet inte kan få sitt behov tillgodosett på annat sätt.

Innan ansökan om bistånd

Alla inkomster och tillgångar i dödsboet ska i första hand användas till att betala begravningskostnaden. Det går som huvudregel före alla andra kostnader som till exempel hyra och hushållsel.

Boutredarna prövar rätten till bistånd för begravningskostnader efter bedömning av omständigheterna i varje enskilt fall. Ekonomiskt bistånd beviljas under förutsättning att det saknas pengar eller tillgångar för att betala kostnaden. Vid bedömningen av rätten till bistånd beaktas makars eller vårdnadshavares försörjningsplikt.

Vad bistånd beviljas till

Bistånd kan beviljas till begravningskostnad för att möjliggöra en sedvanlig begravning. Det kan även omfatta kostnader för dödsannons, viss blomdekoration, enklare förtäring, transport till gravplats och gravsten. Ekonomiskt bistånd till begravningskostnader bör i regel inte vara högre än ett halvt basbelopp.

 Ansöka om ekonomiskt bistånd

Dödsboet kan ansöka om ekonomiskt bistånd. Dödsboet består av en eller flera dödsbodelägare. En dödsbodelägare kan med stöd av fullmakt företräda dödsboet och göra en ansökan om ekonomiskt bistånd. För att ansöka om bistånd kontaktar en av dödsbodelägarna socialtjänsten per telefon. Handläggaren bokar ett hembesök.

Handläggningen och utredningen styrs av socialtjänstlagen och de mål och riktlinjer som beslutas av Ulricehamns kommunfullmäktige. Handläggaren utreder ansökan och gör en ekonomisk prövning om det finns grund för att bevilja bistånd. Handläggningstiden är i normalfallet två till tre veckor. Detta förutsätter att samtliga begärda handlingar har lämnats in till socialtjänsten. Är inte ansökan komplett eller lämnade uppgifter korrekta fördröjs handläggningstiden. Det är det sökande dödsboet som ska visa rätten till bistånd och lämna in begärda handlingar. Det sökande dödsboet ansvarar också för att lämnade uppgifter i ansökan är korrekta och fullständiga.

En ansökan om ekonomiskt bistånd ska alltid resultera i ett beslut. Beviljas dödsboet ansökan om bistånd betalas som huvudregel kostnaden direkt till exempelvis begravningsbyrån. Vid avslag på ansökan får dödsboet ett skriftligt beslut hemskickat med information om hur man överklagar. Till exempel kan en ansökan avslås om begärda uppgifter inte lämnats.

Vad händer om det blir fel?

Boutredningsenheten arbetar målinriktat för att felaktiga utbetalningar inte ska göras till exempel genom att göra kontroller i handläggningen. Om det finns misstanke om felaktig utbetalning görs en utredning och vid misstanke om brott är boutredningsenheten skyldig att göra en polisanmälan.

Övrig information

Dödsbodelägarna ansvarar för att bevaka dödsboet och vid behov göra en adressändring för dödsboet för att kunna ta del av post som skickas till dödsboet.

Publicerat av Ulricehamns kommun den 19 november 2015, senast ändrad den 27 december 2024 av Anders Rosenberg

Hjälpte informationen på denna sida dig?