Allmänna bestämmelser
De allmänna bestämmelserna gäller för alla föreningar inom Ulricehamns kommun som söker bidrag. Se även särskilda bestämmelser för varje föreningstyp.
Icke bidragsberättigad
Verksamhet som drivs med stöd från studieförbund eller får bidrag från andra instanser har inte rätt till bidrag från kommunen.
Kontroll
Kommunen har rätt att begära de handlingar av förening som behövs för att kunna kontrollera verksamheten. Detta gäller även komplett medlemsmatrikel. Om det vid granskning konstateras att bidrag betalats ut till förening i strid mot gällande bestämmelser är föreningen skyldig att betala tillbaka det belopp som kommunstyrelsen beslutar.
Om det konstaterats att förening gjort sig skyldig till oegentligheter för att få bidrag kan kommunstyrelsen besluta att förening ska avstängas från rätten att få bidrag för kortare eller längre tid.
Kommunen har rätt att reglera fodringar hos en förening genom att bidrag minskas eller helt dras in.
Krav på förening
- Förening ska ha eget post- eller bankgironummer.
- Förening ska präglas av demokratiska värderingar, arbeta för jämställdhet och vara öppen för alla inom föreningens målgrupp.
- Förening ska motverka våld, rasism, utslagning och bruk av alkohol och andra droger. För att få del av kommunala bidrag ska föreningen lämna in plan för alkohol- och drogpolicy samt jämställdhetsarbete.
FN:s konvention om barnets rättigheter består av totalt 54 artiklar.
Grundtankar i konventionen:
- Alla barn har samma rättigheter och lika värde.
- Varje barn har rätt att få sina grundläggande behov uppfyllda.
- Varje barn har rätt att få skydd mot övergrepp och utnyttjande.
- Varje barn har rätt att få uttrycka sin mening och bli respekterat.
Förening som får bidrag från Ulricehamns kommun, ska i alla kontakter med barn och ungdomar följa avsikterna i FN:s barnkonvention.
Bidrag för kostnadskrävande projekt till fritidsföreningar och allmänna samlingslokaler
Villkor
Projekt ska inte ha påbörjats och utrustning ska inte ha köpts in. Om ni måste starta ett projekt eller göra inköp före ansökningstidens utgång ska ni söka igångsättnings- eller inköpstillstånd hos fritidsenheten.
Igångsättnings- eller inköpstillstånd garanterar inte att investeringsbidrag betalas ut.
Allmänna krav
Föreningen ska förutom särskilda villkor även uppfylla kommunens allmänna bestämmelser för alla föreningar och generella bestämmelser för fritidsföreningar.
Bidrag
Bidrag utgår med 50 procent av den totala godkända kostnaden. Bidrag lämnas inte till projekt vars kostnader understiger 20 000 kronor.
Om ett projekt får andra offentliga bidrag kan den kommunala bidragsdelen minskas så att föreningens finansieringsdel bibehålls på minst 20 procent av totalkostnaden.
Projektet ska påbörjas senast två år efter att bidrag beviljats. I annat fall förbehåller sig kommunen rätten att ompröva beslutet.
Handlingar
Till ansökan ska det skickas med:
- Motiv för föreslagen åtgärd, fullständig kostnadskalkyl, driftkostnadskalkyl när sådan finns samt finansieringsplan.
- Eget arbete får värderas till 200 kronor per timme.
- De beräknade kostnaderna ska styrkas med anbud eller offert.
- Kopia på arrende eller långfristiga hyresavtal på minst fem år (när det finns).
- Kopia på eventuell ansökan om bidrag från andra bidragsinstanser.
Ändamål
Bidraget avser att ekonomiskt stödja inköp av kapitalvaror och andra inventarier till anläggning som ägs eller långtidsförhyrs av förening. Det kan också stödja uppförande, om- och tillbyggnad eller underhåll av anläggning, lokal eller utrustning som ägs av föreningen och som bedöms angeläget för verksamheten.
Ansökan
Ansökan görs digitalt via våra e-tjänster. Välj rubriken Föreningsbidrag, som du hittar bland e-tjänsterna här på sidan.
För att kunna söka bidrag krävs inloggningsuppgifter.
För att få användarnamn och lösenord till er förening, kontakta fritidsenheten på telefon 0321-59 52 28 eller genom mejl till: foreningsbidrag@ulricehamn.se
Ansökan ska vara oss tillhanda senast 30 november.
Redovisning
Redovisningen av ansökningar som gjorts digitalt görs även den digitalt via vår e-tjänst, välj Föreningsbidrag bland e-tjänsterna som du hittar här på sidan och välj sedan redovisning. Vid frågor, kontakta fritidsenheten på telefon 0321-59 52 28 eller via mejl till: foreningsbidrag@ulricehamn.se
Övrigt
Följande kriterier (utan inbördes rangordning) är vägledande vid bidragsgivningen:
- Storleken och genomförandet av föreningens ungdomsverksamhet.
- Projekt eller motsvarande som är direkt nödvändiga för ungdomsverksamhetens genomförande och utveckling.
- Behov av åtgärder som är en grundförutsättning för olika anläggningar eller lokalers utnyttjande, funktion eller handikapptillgänglighet.
- Krav från andra bidragsinstanser på någon form av kommunal insats för att annat bidrag ska betalas ut.
- Investeringar som syftar till att skapa lägre egna drift- eller verksamhetskostnader eller investeringar som bygger på samverkanslösningar mellan flera föreningar.
- Krav från tillsynsmyndigheter på lokaler, anläggningar eller utrustning.
- Jämställdhetsskapande åtgärder.
- Föreningens möjlighet att ekonomiskt driva anläggning, lokal eller utrustningen.
Fritids- och kulturföreningar (regler och ansökan)
Bidrag för föreningar inom kultur
Bidrag för föreningar inom fritid
Föreningar inom social verksamhet (regler och ansökan)
Regler för bidrag
Föreningens verksamhetsberättelse, verksamhetsplan och formella ansökan ligger till grund för bidrag. Beslut om bidrag sker efter prövning av behovet och utifrån de medel som årligen finns avsatta i budgeten.
Allmänna krav
Föreningen ska uppfylla kommunens allmänna bestämmelser samt särskilda bestämmelser.
Särskilda bestämmelser
Bidrag utgår i första hand till föreningar som har sitt säte i Ulricehamns kommun. I andra hand kan bidrag beviljas läns- och rikstäckande föreningar eller organisationer som har medlemmar eller brukare från Ulricehamns kommun.
Ändamål
Syftet är att stödja kurerande och upplysande verksamhet för utsatta grupper i samhället. Bidraget riktas i första hand till föreningsverksamhet som avlastar och kompletterar kommunens insatser inom olika verksamhetsområden.
Ansökan
Ansökan ska göras på blankett och inlämnas senast den 31 mars. Ansökan ska innehålla beskrivning av planerade aktiviteter och budget.
Föreningsbidrag social verksamhet och funktionsnedsättning (pdf)
Efter slutförda aktiviteter ska föreningen skicka beskrivning med utförlig utvärdering, ekonomisk redovisning och bifogad deltagarförteckning till kommunen senaste den 3 april nästkommande år. Skicka till:
Ulricehamns kommun
Föreningsbidrag
523 86 Ulricehamn
Pensionärsföreningar (regler och ansökan)
Regler för bidrag
För att allmänt stödja föreningarnas verksamhet ger kommunstyrelsen ett årligt bidrag per medlem till pensionärsförening som uppfyller villkoren:
- Föreningen tillhör riksomfattande pensionärsförbund, till exempel Sveriges pensionärsförbund och Pensionärernas riksorganisation.
- Föreningen har haft dokumenterad verksamhet de senaste fem åren.
- Föreningen har minst 20 aktivitetstillfällen per år med minst tre olika inriktningar – riktade till medlemmar eller allmänt mot pensionärer.
- Föreningen har minst 30 betalande medlemmar.
- Reviderad årsberättelse och årsredovisning, med bland annat uppgift om antalet betalande medlemmar redovisas i samband med ansökan.
Allmänna krav
Föreningen ska uppfylla kommunens allmänna bestämmelser och verksamheten ska uppfylla särskilda bestämmelser. Bidrag sker i form av ett grundbidrag som beräknas utifrån antalet medlemmar. Beslut om bidrag sker utifrån de medel som årligen finns avsatta i budgeten.
Ändamål
Syftet är att stödja pensionärsföreningars verksamhet och bidra till ökad social aktivitet hos äldre.
Det kommunala bidraget ska
- motverka isolering och ensamhet
- stimulera till ett aktivt liv och ökad delaktighet
- minska eller motverka vårdbehov och andra samhällsinsatser.
Ansökan
Sista ansökningsdag är den 3 april. Bidraget betalas ut under april månad och grundar sig varje år på uppgifterna för föregående år. Bidragsbeloppet anpassas årligen till det belopp som finns till förfogande i budget.
Ansökan om föreningsbidrag för pensionärsföreningar (pdf)
Skicka ansökan till:
Ulricehamns kommun
Föreningsbidrag
523 86 Ulricehamn
Föreningar för funktionshindrade (regler och ansökan)
Regler för bidrag
Bidrag ges till föreningen för merkostnader i samband med verksamhet riktad till, eller integrerad med deltagare med funktionsnedsättning. Bidrag kan även ges till föreningens merkostnader för viss specialutrustning som krävs för medlemmars funktionsnedsättning.
Beslut om bidrag sker efter prövning av behovet och utifrån de medel som årligen finns avsatta i budgeten.
Allmänna krav
Föreningen ska uppfylla kommunens allmänna bestämmelser och verksamheten ska uppfylla särskilda bestämmelser.
Särskilda bestämmelser
Bidrag ges i första hand till föreningar som har sitt säte i Ulricehamns kommun. I andra hand kan även bidrag beviljas läns- och rikstäckande handikappföreningar som har medlemmar från Ulricehamns kommun.
Ändamål
Syftet är att stödja verksamhet riktad till eller integrerad med personer med funktionsnedsättning. Det kommunala bidraget ska:
- motverka isolering och ensamhet
- stimulera till ett aktivt liv och ökad delaktighet i samhället
- minska eller motverka vårdbehov och andra samhällsinsatser.
Bidraget riktas i första hand till föreningsverksamhet som avlastar och kompletterar kommunens insatser inom olika verksamhetsområden.
Ansökan och redovisning
Ansökan ska göras på blankett och lämnas in senast den 3 april. Ansökan ska innehålla beskrivning av planerade aktiviteter och budget.
Ansökan om bidrag för föreningar med social verksamhet eller personer med funktionshinder (pdf)
Efter slutförda aktiviteter ska beskrivning med utförlig utvärdering, ekonomisk redovisning och bifogad deltagarförteckning senaste den 28 februari nästkommande år skickas eller lämnas till:
Ulricehamns kommun
Föreningsbidrag
523 86 Ulricehamn
Övrigt
Observera att förening som i huvudsak har ungdomsverksamhet för deltagare med funktionsnedsättning istället har möjlighet att söka de bidrag som erbjuds via fritidsverksamheten. I dessa fall gäller kommunens allmänna bestämmelser och fritidsverksamhetens särskilda bestämmelser.
De allmänna bestämmelserna gäller för alla föreningar inom Ulricehamns kommun som söker bidrag. Se även särskilda bestämmelser för varje föreningstyp.
Icke bidragsberättigad
Verksamhet som drivs med stöd från studieförbund eller får bidrag från andra instanser har inte rätt till bidrag från kommunen.
Kontroll
Kommunen har rätt att begära de handlingar av förening som behövs för att kunna kontrollera verksamheten. Detta gäller även komplett medlemsmatrikel. Om det vid granskning konstateras att bidrag betalats ut till förening i strid mot gällande bestämmelser är föreningen skyldig att betala tillbaka det belopp som kommunstyrelsen beslutar.
Om det konstaterats att förening gjort sig skyldig till oegentligheter för att få bidrag kan kommunstyrelsen besluta att förening ska avstängas från rätten att få bidrag för kortare eller längre tid.
Kommunen har rätt att reglera fodringar hos en förening genom att bidrag minskas eller helt dras in.
Krav på förening
- Förening ska ha eget post- eller bankgironummer.
- Förening ska präglas av demokratiska värderingar, arbeta för jämställdhet och vara öppen för alla inom föreningens målgrupp.
- Förening ska motverka våld, rasism, utslagning och bruk av alkohol och andra droger. För att få del av kommunala bidrag ska föreningen lämna in plan för alkohol- och drogpolicy samt jämställdhetsarbete.
FN:s konvention om barnets rättigheter består av totalt 54 artiklar.
Grundtankar i konventionen:
- Alla barn har samma rättigheter och lika värde.
- Varje barn har rätt att få sina grundläggande behov uppfyllda.
- Varje barn har rätt att få skydd mot övergrepp och utnyttjande.
- Varje barn har rätt att få uttrycka sin mening och bli respekterat.
Förening som får bidrag från Ulricehamns kommun, ska i alla kontakter med barn och ungdomar följa avsikterna i FN:s barnkonvention.
Villkor
Projekt ska inte ha påbörjats och utrustning ska inte ha köpts in. Om ni måste starta ett projekt eller göra inköp före ansökningstidens utgång ska ni söka igångsättnings- eller inköpstillstånd hos fritidsenheten.
Igångsättnings- eller inköpstillstånd garanterar inte att investeringsbidrag betalas ut.
Allmänna krav
Föreningen ska förutom särskilda villkor även uppfylla kommunens allmänna bestämmelser för alla föreningar och generella bestämmelser för fritidsföreningar.
Bidrag
Bidrag utgår med 50 procent av den totala godkända kostnaden. Bidrag lämnas inte till projekt vars kostnader understiger 20 000 kronor.
Om ett projekt får andra offentliga bidrag kan den kommunala bidragsdelen minskas så att föreningens finansieringsdel bibehålls på minst 20 procent av totalkostnaden.
Projektet ska påbörjas senast två år efter att bidrag beviljats. I annat fall förbehåller sig kommunen rätten att ompröva beslutet.
Handlingar
Till ansökan ska det skickas med:
- Motiv för föreslagen åtgärd, fullständig kostnadskalkyl, driftkostnadskalkyl när sådan finns samt finansieringsplan.
- Eget arbete får värderas till 200 kronor per timme.
- De beräknade kostnaderna ska styrkas med anbud eller offert.
- Kopia på arrende eller långfristiga hyresavtal på minst fem år (när det finns).
- Kopia på eventuell ansökan om bidrag från andra bidragsinstanser.
Ändamål
Bidraget avser att ekonomiskt stödja inköp av kapitalvaror och andra inventarier till anläggning som ägs eller långtidsförhyrs av förening. Det kan också stödja uppförande, om- och tillbyggnad eller underhåll av anläggning, lokal eller utrustning som ägs av föreningen och som bedöms angeläget för verksamheten.
Ansökan
Ansökan görs digitalt via våra e-tjänster. Välj rubriken Föreningsbidrag, som du hittar bland e-tjänsterna här på sidan.
För att kunna söka bidrag krävs inloggningsuppgifter.
För att få användarnamn och lösenord till er förening, kontakta fritidsenheten på telefon 0321-59 52 28 eller genom mejl till: foreningsbidrag@ulricehamn.se
Ansökan ska vara oss tillhanda senast 30 november.
Redovisning
Redovisningen av ansökningar som gjorts digitalt görs även den digitalt via vår e-tjänst, välj Föreningsbidrag bland e-tjänsterna som du hittar här på sidan och välj sedan redovisning. Vid frågor, kontakta fritidsenheten på telefon 0321-59 52 28 eller via mejl till: foreningsbidrag@ulricehamn.se
Övrigt
Följande kriterier (utan inbördes rangordning) är vägledande vid bidragsgivningen:
- Storleken och genomförandet av föreningens ungdomsverksamhet.
- Projekt eller motsvarande som är direkt nödvändiga för ungdomsverksamhetens genomförande och utveckling.
- Behov av åtgärder som är en grundförutsättning för olika anläggningar eller lokalers utnyttjande, funktion eller handikapptillgänglighet.
- Krav från andra bidragsinstanser på någon form av kommunal insats för att annat bidrag ska betalas ut.
- Investeringar som syftar till att skapa lägre egna drift- eller verksamhetskostnader eller investeringar som bygger på samverkanslösningar mellan flera föreningar.
- Krav från tillsynsmyndigheter på lokaler, anläggningar eller utrustning.
- Jämställdhetsskapande åtgärder.
- Föreningens möjlighet att ekonomiskt driva anläggning, lokal eller utrustningen.
Regler för bidrag
Föreningens verksamhetsberättelse, verksamhetsplan och formella ansökan ligger till grund för bidrag. Beslut om bidrag sker efter prövning av behovet och utifrån de medel som årligen finns avsatta i budgeten.
Allmänna krav
Föreningen ska uppfylla kommunens allmänna bestämmelser samt särskilda bestämmelser.
Särskilda bestämmelser
Bidrag utgår i första hand till föreningar som har sitt säte i Ulricehamns kommun. I andra hand kan bidrag beviljas läns- och rikstäckande föreningar eller organisationer som har medlemmar eller brukare från Ulricehamns kommun.
Ändamål
Syftet är att stödja kurerande och upplysande verksamhet för utsatta grupper i samhället. Bidraget riktas i första hand till föreningsverksamhet som avlastar och kompletterar kommunens insatser inom olika verksamhetsområden.
Ansökan
Ansökan ska göras på blankett och inlämnas senast den 31 mars. Ansökan ska innehålla beskrivning av planerade aktiviteter och budget.
Föreningsbidrag social verksamhet och funktionsnedsättning (pdf)
Efter slutförda aktiviteter ska föreningen skicka beskrivning med utförlig utvärdering, ekonomisk redovisning och bifogad deltagarförteckning till kommunen senaste den 3 april nästkommande år. Skicka till:
Ulricehamns kommun
Föreningsbidrag
523 86 Ulricehamn
Regler för bidrag
För att allmänt stödja föreningarnas verksamhet ger kommunstyrelsen ett årligt bidrag per medlem till pensionärsförening som uppfyller villkoren:
- Föreningen tillhör riksomfattande pensionärsförbund, till exempel Sveriges pensionärsförbund och Pensionärernas riksorganisation.
- Föreningen har haft dokumenterad verksamhet de senaste fem åren.
- Föreningen har minst 20 aktivitetstillfällen per år med minst tre olika inriktningar – riktade till medlemmar eller allmänt mot pensionärer.
- Föreningen har minst 30 betalande medlemmar.
- Reviderad årsberättelse och årsredovisning, med bland annat uppgift om antalet betalande medlemmar redovisas i samband med ansökan.
Allmänna krav
Föreningen ska uppfylla kommunens allmänna bestämmelser och verksamheten ska uppfylla särskilda bestämmelser. Bidrag sker i form av ett grundbidrag som beräknas utifrån antalet medlemmar. Beslut om bidrag sker utifrån de medel som årligen finns avsatta i budgeten.
Ändamål
Syftet är att stödja pensionärsföreningars verksamhet och bidra till ökad social aktivitet hos äldre.
Det kommunala bidraget ska
- motverka isolering och ensamhet
- stimulera till ett aktivt liv och ökad delaktighet
- minska eller motverka vårdbehov och andra samhällsinsatser.
Ansökan
Sista ansökningsdag är den 3 april. Bidraget betalas ut under april månad och grundar sig varje år på uppgifterna för föregående år. Bidragsbeloppet anpassas årligen till det belopp som finns till förfogande i budget.
Ansökan om föreningsbidrag för pensionärsföreningar (pdf)
Skicka ansökan till:
Ulricehamns kommun
Föreningsbidrag
523 86 Ulricehamn
Regler för bidrag
Bidrag ges till föreningen för merkostnader i samband med verksamhet riktad till, eller integrerad med deltagare med funktionsnedsättning. Bidrag kan även ges till föreningens merkostnader för viss specialutrustning som krävs för medlemmars funktionsnedsättning.
Beslut om bidrag sker efter prövning av behovet och utifrån de medel som årligen finns avsatta i budgeten.
Allmänna krav
Föreningen ska uppfylla kommunens allmänna bestämmelser och verksamheten ska uppfylla särskilda bestämmelser.
Särskilda bestämmelser
Bidrag ges i första hand till föreningar som har sitt säte i Ulricehamns kommun. I andra hand kan även bidrag beviljas läns- och rikstäckande handikappföreningar som har medlemmar från Ulricehamns kommun.
Ändamål
Syftet är att stödja verksamhet riktad till eller integrerad med personer med funktionsnedsättning. Det kommunala bidraget ska:
- motverka isolering och ensamhet
- stimulera till ett aktivt liv och ökad delaktighet i samhället
- minska eller motverka vårdbehov och andra samhällsinsatser.
Bidraget riktas i första hand till föreningsverksamhet som avlastar och kompletterar kommunens insatser inom olika verksamhetsområden.
Ansökan och redovisning
Ansökan ska göras på blankett och lämnas in senast den 3 april. Ansökan ska innehålla beskrivning av planerade aktiviteter och budget.
Ansökan om bidrag för föreningar med social verksamhet eller personer med funktionshinder (pdf)
Efter slutförda aktiviteter ska beskrivning med utförlig utvärdering, ekonomisk redovisning och bifogad deltagarförteckning senaste den 28 februari nästkommande år skickas eller lämnas till:
Ulricehamns kommun
Föreningsbidrag
523 86 Ulricehamn
Övrigt
Observera att förening som i huvudsak har ungdomsverksamhet för deltagare med funktionsnedsättning istället har möjlighet att söka de bidrag som erbjuds via fritidsverksamheten. I dessa fall gäller kommunens allmänna bestämmelser och fritidsverksamhetens särskilda bestämmelser.