Föreningsarkiv

I stadshuset på Bogesundsgatan 22 hittar du föreningsarkivet. Det finns för att bevara föreningars handlingar.

Alla föreningar och organisationer som är eller har varit verksamma inom Ulricehamns kommun får lämna in sina handlingar. Arkivet består i dagsläget av handlingar från drygt 80 stycken föreningar och det finns gott om plats för fler.

När en förening som fortfarande är aktiv lämnar in handlingar till föreningsarkivet kvarstår äganderätten hos föreningen. Det innebär att föreningen själv kan bestämma hur tillgängligt materialet ska vara för allmänheten. Om föreningen avslutas övergår äganderätten till Ulricehamns kommun.

Om du vill ta del av en aktiv förenings handlingar kontaktar du kommunens arkivarie, som vet om föreningen har tillåtit att handlingarna får visas för allmänheten eller inte.

Ansvarig för föreningsarkivet är kommunens arkivarie.

Telefon:  0321-59 50 00

Mejl: kommun@ulricehamn.se

Besök till föreningsarkivet kan ordnas efter överenskommelse.

Vill din förening lämna in material?

Om din förening vill lämna in material tar ni kontakt med arkivarien. Innan överlämning sker behöver handlingarna rensas från metall, som gem och häftklamrar. Dessa kan rosta och förstöra pappret. Handlingarna behöver också rensas från plast, eftersom det tar bort trycket från pappret. Istället för gem, häftklamrar och plast är ett tips att vika ett papper på mitten och på så sätt hålla isär olika handlingar från varandra. Handlingarna ska också vara rensade från gummiband, tejp och kopior. Fakturor, kvitton och andra verifikationer kan slängas eftersom de bara behöver finnas i sju år. De behöver alltså inte finnas i arkivet, där allt sparas för alltid.

Vill du veta vilka handlingar som finns i arkivet?

Ta kontakt med arkivarien.

Publicerat av Elin Ohlsson den 30 november 2018, senast ändrad den 13 november 2024 av Anders Rosenberg

Kontakt

Hjälpte informationen på denna sida dig?