Föreningsbidrag för fritidsföreningar

För att föreningar med barn- och ungdomsverksamhet inom fritidsområdet ska få ekonomiskt stöd av Ulricehamns kommun måste vissa krav uppfyllas.

Se också våra allmänna krav för bidrag samt vilka typer av bidrag som finns att söka.

Allmänna krav för bidrag som gäller alla föreningar

Särskilda krav för fritidsföreningar

Föreningsbidrag kan utgå till ideell förening i Ulricehamns kommun som bedriver barn- och ungdomsverksamhet i föreningens regi och som följer kommunens grundläggande krav.

Krav på förening:

Föreningen ska uppfylla kommunens grundläggande krav samt fritidsenhetens särskilda krav.

Föreningen ska ha stadgar som beslutats av årsmöte, ha en demokratiskt vald styrelse, uppdaterad medlemsförteckning, samt vara registrerad hos fritidsenheten.

Föreningen ska vara ansluten till godkänd riksorganisation eller om sådan saknas prövas som bidragsberättigad förening genom särskilt beslut i kommunstyrelsen.

Föreningen som söker bidrag ska lämna in registeruppgift med tillhörande handlingar till fritidsenheten. Denna fungerar även som underlag för ansökan om grundbidrag. Ansökan registreras i webb-bidraget senast 1 månad efter genomfört årsmöte i föreningen.

Av fritidsenheten godkänd grundbidragsansökan är en förutsättning för att kunna söka övriga bidrag, med undantag av startbidrag.

Föreningen ska ha minst två medlemsmöten per år varav ett är årsmötet.

Föreningen ska under senaste verksamhetsåret haft minst 15 bidragsberättigade medlemmar och genomfört och redovisat minst 20 bidragsberättigade aktiviteter för åldersgruppen 7 till 25 år. Fritidsenheten kan för ett år under en femårsperiod ge dispens för förening som inte uppfyller kravet. Under dispensåret utges halvt bidrag.

Medlemsavgiften ska vara minst 50 kr per person för att räknas som bidragsberättigad.

I en förening med flera sektioner kan endast huvudförening söka bidrag.

En förening som äger en anläggning och söker kommunalt driftbidrag för densamma ska hålla anläggningen försäkrad. Föreningen ska även vara informerad om och följa de föreskrifter och anvisningar i övrigt som kan komma från kommunen, myndigheter etc.

Kontaktuppgifter

Har du frågor som berör bidrag inom fritid och föreningsregister så kontakta vår avdelning för kultur och fritid via växeln på telefon 0321 – 59 50 00. Du kan också mejla till adressen foreningsbidrag@ulricehamn.se.

Ansökan för fritidsföreningar

Ansökan

Ansökan som inom 30 dagar inte kompletterats med de handlingar som fritidsenheten begärt in, kommer att avslås.

En förening som lämnar in ansökan för sent riskerar att bli utan bidrag om inte speciella och av fritidsenheten godkända skäl föreligger.

Ansökningsdatum anges under respektive bidragsform.

De flesta bidrag ansöks via e-tjänst, som du hittar här på sidan. Välj rubriken Föreningsbidrag.

Undantag för fritidsföreningar

Undantag

Kravet på minst 15 medlemmar och genomförande av 20 bidragsberättigade aktiviteter för åldersgruppen 7 till 25 år gäller inte förening som söker bidrag för allmän samlingslokal.

Kravet på godkänd grundbidragsansökan gäller inte förening som söker bidrag för allmän samlingslokal.

Förening som inte sökt föreningsbidrag under de två senaste åren är inte längre bidragsberättigad. För att kunna söka bidrag ska förening på nytt ansöka om att bli bidragsberättigad.

Kommunstyrelsen kan efter prövning i varje enskilt fall och om särskilda skäl motiverar det, göra undantag från ovanstående grundläggande krav eller bevilja bidrag till andra ändamål än vad som särskilt anges i dessa krav.

Föreningar som i huvudsak bedriver ungdomsverksamhet inom idrott för funktionsnedsatta får tillgodoräkna sig alla medlemmar från 7 år inom kravet på 15 bidragsberättigade medlemmar och kan söka föreningsbidrag inom fritidsenheten. Verksamhet kultur och fritid avgör om föreningen är bidragsberättigad inom fritidsenhetens bidrag.

Definitioner

I reglerna för föreningsbidrag förekommer begrepp som är viktiga att förstå för att kunna söka bidrag och stöd. Här hittar du definition av begreppen.

Medlem

Med medlem menas den som betalat medlemsavgift för föreningens senaste verksamhetsår, som finns med i föreningens medlemsregister och regelbundet deltar i föreningens verksamhet.

Den som fått tillfälligt medlemskap såsom supportermedlem etc. anses inte som medlem, inte heller den som enbart deltagit i enstaka arrangemang, kursverksamhet eller liknande.

Medlemsregistret ska innehålla medlemmens namn, adress och födelsedata samt ange om medlemsavgift är betald. Medlemsregistret ska uppdateras varje år, förvaras tillsammans med föreningens värdehandlingar och sparas i minst fyra år. När familjemedlemskap tillämpas får endast aktiva medlemmar räknas i bidragsunderlaget. Föreningen måste kunna redovisa familjemedlemmarna vid kontroll. Bidragsberättigad medlem är 7 till 25 år.

Aktivitet

En aktivitet ska vara beslutad av föreningens medlemsmöte, styrelse, sektion eller motsvarande och som anordnas av förening.

En aktivitet ska vara ledarledd och pågå i minst 60 minuter. Ansvarig ledare ska i anslutning till varje aktivitet föra närvarokort. En aktivitet ska bestå av minst tre deltagare.

Deltagare

Med deltagare menas den som deltar i en aktivitet. Deltagare får inte räknas vid mer än en aktivitet per dygn och förening. Arrangör av tävling etc. kan endast tillgodoräkna sig bidrag för deltagare från den egna föreningen.

Ledare

Med ledare menas en person utsedd av förening, 13 år eller äldre med uppdrag att leda föreningsaktivitet.

Senaste verksamhetsår

Med senaste verksamhetsår avses det år som ligger till grund för medlemsantal, antal aktiviteter och kostnadsredovisning vid driftbidrag.

Bidragsberättigad yta

Lokaler som är bidragsgrundande är de som används till verksamhet och som godkänts av fritidsenheten. Lokaler som inte är bidragsgrundande är förråd, garage eller liknande. Inte eller lokaler som hyrs ut till annan hyresgäst om det är blockerande för egen eller annan verksamhet.

Aktivitetsstöd

Bidraget ska stödja föreningens aktiviteter för barn och ungdom.

Villkor

  • Minst 3 deltagare i åldern 7 till 25 år ska delta i aktiviteten.
  • Deltagare ska vara medlem i föreningen.
  • Närvaro ska föras vid varje sammankomst.
  • En sammankomst ska pågå minst 60 minuter.
  • En deltagare får endast räknas med en gång per dag.
  • Aktiviteten ska arrangeras av lokalföreningen.
  • Naturlig grupp får inte delas i fler grupper.
  • Aktiviteten ska vara planerad och ledarledd.

Bidrag

Bidrag betalas ut med 47 kronor per aktivitet och det betalas ut två gånger per år.
Redovisningsperioderna är mellan 1 januari och 30 juni, samt 1 juli och 31 december.

Ansökan

Ansökan lämnas in senast 25 augusti, respektive 25 februari, antingen genom kommunfil i Riksidrottsförbundets system Idrott Online eller digitalt via vår e-tjänst, som du hittar här på sidan. Välj rubriken Föreningsbidrag.

Aktiviteter som inte är bidragsberättigade

Aktiviteter som inte är bidragsberättigade är

  • entrébelagda arrangemang
  • kursverksamhet
  • verksamhet där bidrag utgår i annan ordning, till exempel studiecirklar
  • verksamhet som markant skiljer sig från föreningens huvudsyfte
  • religiös verksamhet, religiösa studier eller liknande.

Driftbidrag till allmän samlingslokal/bygdegård

Bidraget ska stödja förening som äger allmän samlingslokal som hyrs ut till aktiviteter för allmänhet och föreningar.

Villkor

Bidraget grundas på anläggningens storlek och under året genomförda aktivitetstillfällen i egen regi eller via uthyrningsverksamhet.

Föreningen måste uppnå minst 20 aktivitetstillfällen för att bidrag ska betalas ut.

Bidrag

53 kronor per kvadratmeter bidragsberättigad yta, som godkänns av fritidsenheten.

1–1000 aktiviteter är 69 kronor per aktivitet.

1001 eller fler aktiviteter är 15 kronor per aktivitet.

Ansökan

Ansökan görs digitalt via vår webbportal. Länk till vår webbportal hittar du här till höger under E-tjänst, välj Föreningsbidrag.

Ansökan ska lämnas in senast den 1 april. Uppgifterna avser föregående verksamhetsår.

För att få bidraget krävs att föreningen laddar upp följande dokument i det digitala bidragssystemet:

  • verksamhetsberättelse
  • revisionsberättelse
  • balans- och resultatrapport
  • årsmötesprotokoll.

Aktiviteter som inte är bidragsberättigade

Aktiviteter i egen regi som bedrivs i kommersiellt syfte, det vill säga verksamhet som är tänkt att ge ekonomiskt överskott är ej bidragsberättigad. Det gäller till exempel bingo och tipspromenad. Detta gäller även aktiviteter i samband med underhåll och skötsel av anläggningen eller fastigheten.

Driftbidrag föreningsägda elljusspår

Bidraget ska stödja förening som äger eller driver elljusspår.

Villkor

Anläggningen ska vara i användbart skick och tillgängligt för allmänheten.

Bidrag

Bidrag betalas ut med 80 procent av nedlagda elkostnader, dock max 3 161 kronor per kilometer.

Ansökan

Ansökan görs digitalt via e-tjänst, som du hittar här på sidan. Välj rubriken Föreningsbidrag.

Ansökan ska lämnas in i samband med grundbidragsansökan, senast en månad efter genomfört årsmöte.

Driftbidrag till föreningsägda idrottsplatser

Bidraget ska stödja förening som äger idrottsanläggning.

Villkor

Föreningen ska ha minst 15 bidragsberättigade medlemmar och redovisa minst 40 aktiviteter under året.

Anläggningen ska regelbundet användas till ungdomsverksamhet.

För att få bidrag krävs att anläggningen är i användbart skick.

Bidrag

Bidraget betalas ut enligt nedanstående poängsystem, där hänsyn tas till anläggningens standard, antalet fotbollsplaner och omfattning av aktiviteter med mera.

Fotbollsplaner

Gräsplan 11 mot 11 ger 20 poäng.

Gräsplan 7 mot 7 ger 10 poäng.

Belysning ger 4 poäng.

Seriespelande lag Varje lag utöver 2 ger 1 poäng.

Ansökan

Ansökan görs digitalt via e-tjänst, som du hittar här på sidan. Välj rubriken Föreningsbidrag.

Ansökan ska lämnas in i samband med grundbidragsansökan, senast en månad efter genomfört årsmöte.

Anmärkning: 1 poäng motsvarar för närvarande 840 kronor.

Driftbidrag till övriga föreningsägda anläggningar

Bidraget ska stödja förening som äger anläggning.

Villkor

Föreningen ska ha minst 15 bidragsberättigade medlemmar och redovisa minst 40 aktiviteter under året.

Anläggningen ska regelbundet användas till ungdomsverksamhet.

För att få bidrag krävs att anläggningen är i användbart skick.

Bidrag

Bidraget betalas ut enligt nedanstående poängsystem eller särskilda beslut

Motor

Motorbana: 25 poäng

Tennis

Inomhusbana

1 bana: 30 poäng

2 banor eller fler: 25 poäng

Grusbana utomhus: 3 poäng

Golf

18-hålsbana: 390 poäng

Hundar

Dressyrbana för  hundar: 6 poäng
Driftsbidrag inomhushall för hundar (UBK): 156 poäng

Orientering

Revidering av orienteringskartor (kartpoolen): 39 poäng

Hästar

Driftbidrag ridanläggning (UBRK): 685 poäng

Båtar

Driftbidrag sjösportanläggning (Åsundens Båtsällskap): 15 poäng
Driftbidrag sjösportanläggning (Kappseglingssällskapet) 10 poäng
Driftbidrag sjösportanläggning (Kanotklubben): 5 poäng

Fotboll

Fotbollshall (UIFK): 390 poäng

Övrigt

SISU Idrottsutbildarna: 242 poäng

Övriga anläggningar, efter prövning av kommunstyrelsen i varje enskilt fall.

Ansökan

Ansökan görs digitalt via e-tjänst, som du hittar här på sidan. Välj rubriken Föreningsbidrag.

Ansökan ska lämnas in i samband med grundbidragsansökan, senast en månad efter genomfört årsmöte.
Anmärkning: 1 poäng motsvarar för närvarande 840 kronor.

Ekonomiskt stöd till elitidrott

Det ekonomiska stödet för elitidrott ges för att ge marknadsföring åt Ulricehamns kommun i samband med svenska officiella mästerskap.

Villkor

Stödet är ett föreningsstöd och kan därmed endast sökas av en förening. Stödet gäller endast för föreningar som är medlemmar inom Riksidrottsförbundet eller kan jämställas därmed. Stödet gäller för föreningens seniorverksamhet och juniorverksamhet. Föreningen måste också bedriva sin elit‐ och ungdomsverksamhet i Ulricehamns kommun.

Föreningen måste ha ett lag som tävlar i den högsta nationella serien, sanktionerat av berört specialförbund inom riksidrottsförbundet. Segrande lag ska vara officiella svenska mästare och mottagare av riksidrottsförbundets officiella sm‐medalj eller att föreningen måste ha minst en utövare som tillhör de tio främsta inom sin gren, där segraren är officiell svensk mästare.

Bidrag

Maxsumma att söka för stöd till elitidrott seniorverksamhet är 40 000 kr, per stöd och år.

Maxsumma att söka för stöd till elitidrott juniorverksamhet är 20 000 kr, per stöd och år.

Maxsumma, för föreningar som inte är medlemmar i Riksidrottsförbundet, att söka för stöd till annan verksamhet som är till gagn för Ulricehamns kommun, är 10 000 kr, per stöd och år.

Övriga krav på föreningen

Föreningen ska vid tävlingssammanhang på elitnivå upplåta reklamplats på sina dräkter på en väl synlig plats som marknadsför Ulricehamns kommun.

Föreningen ska i framtagande av reklam för Ulricehamns kommun kontakta kommunens kommunikationsfunktion.

Föreningen ska även erbjuda sig att ställa upp i skolverksamheten minst en dag under sin säsong som förebild för ungdomar och introducera sin sport för ungdomarna.

Ansökan

Via e-tjänst som du hittar på denna webbplats förstasida eller här på sidan. Klicka på Uppleva och göra, välj fliken Bidrag.

Länk till E-tjänster & blanketter

Ansökan som gäller lagidrott lämnas in senast två månader innan aktuell seriestart.

Ansökan som inte gäller lagidrott lämnas in senast två månader efter aktuell säsongsavslutning.

Garantianslag

Bidraget ska stödja förening som anordnar tävlingar eller annat arrangemang av större nationell eller internationell karaktär.

Villkor

Förening ska uppfylla kommunens grundläggande krav.

Stödet betalas endast ut till arrangerande förenings direkta kostnader, alltså inte till respektive riksorganisation eller annan medarrangör.

Av ansökan ska det framgå att arrangemanget inte beräknas gå med underskott.

Bidraget betalas endast ut om arrangemanget ger underskott, vilket ska styrkas med fullständig ekonomisk redovisning sedan arrangemanget genomförts.

Bidraget kan sökas av alla bidragsberättigade föreningar.

Bidrag

Kommunstyrelsen avgör i varje enskilt fall bidragets storlek och beslutet är inte normgivande.

Handlingar

Ansökan ska åtföljas av ekonomisk beräkning av arrangemanget.

Ansökan

Ska ha kommit in till kultur och fritid via mejl senast tre månader innan arrangemangets genomförande.

kulturochfritid@ulricehamn.se

Grundbidrag

Bidraget ska vara ett grundstöd för föreningar som bedriver verksamhet i åldersgruppen 7 till 25 år.

Villkor

Bidrag betalas ut per bidragsberättigad medlem, i åldern 7 till 25 år. Räknat på det senast förflutna verksamhetsåret.

Godkänt grundbidrag är en förutsättning för att komma ifråga för andra bidrag.

Bidrag

Bidrag betalas ut med 45 kronor per bidragsberättigad medlem, i åldern 7 till 25 år.

Har föreningen skrivit på och följer den överenskommelsen om samsyn som Ulricehamns kommun och RF-SISU tillsammans med föreningslivet tagit fram så ökar beloppet med 5 kronor per bidragsberättigad medlem, i åldern 7 till 25 år.

Till förening med 15 till 50 bidragsberättigade medlemmar betalas ett belopp på 2 250 kr ut, vilket motsvarar 50 bidragsberättigade medlemmar.

Ansökan

Ansökan görs digitalt via e-tjänst, som du hittar är på sidan. Välj rubriken Föreningsbidrag.

Ansökan ska lämnas in i senast en månad efter genomfört årsmöte. För att få grundbidraget krävs att föreningen laddar upp följande dokument i det digitala bidragssystemet:

  •  verksamhetsberättelse
  •  revisionsberättelse
  •  balans- och resultatrapport
  •  årsmötesprotokoll.

Kostnadskrävande projekt för föreningar verksamma inom fritidsverksamhet

Bidraget är tänkt att ekonomiskt stödja inköp av kapitalvaror och andra inventarier till lokal eller anläggning som ägs eller under längre tid förhyrs av förening. Bidraget är också tänkt som stöd till uppförande, om- och tillbyggnad eller underhåll av anläggning, lokal eller utrustning som ägs av föreningen och som bedöms angeläget för verksamheten.

Villkor

För kommunstyrelsens prövning gäller:

Ni ska inte ha påbörjat ett projekt eller köpt in utrustning. Om ni behöver påbörja ett projekt eller köpa in utrustning ska ni söka igångsättnings- eller inköpstillstånd hos fritidsenheten. Igångsättnings- eller inköpstillstånd garanterar inte att ni får investeringsbidrag efter kommunstyrelsens prövning.

 Bidrag

Bidrag betalas ut med 50 procent av den totala godkända kostnaden. Bidrag lämnas inte till projekt vars kostnader understiger 20 000 kronor eller överstiger 500 000 kr Projektet ska slutföras senast tre år efter att bidrag beviljats, i annat fall förbehåller sig kommunen rätten att ompröva beslutet i det enskilda fallet.

Utbetalning av beviljat bidrag sker när respektive projekt är genomfört och redovisning har inlämnats till kommunens avdelning för kultur och fritid.

Handlingar

Till ansökan bifogas:

  • Motiv för föreslagen åtgärd, fullständig kostnadskalkyl, driftkostnadskalkyl (i förekommande fall) samt finansieringsplan.
  • I finansieringsplan eventuellt upptaget ”eget arbete” får värderas till 200 kronor per timme.
  • De beräknade kostnaderna ska styrkas med anbud eller offert.
  • Kopia på arrende eller långfristiga hyresavtal på minst fem år (i förekommande fall).
  • Kopia på eventuell ansökan om bidrag till andra bidragsinstanser.

Ansökan

Ansökan görs digitalt via e-tjänst, som du hittar här på sidan. Välj rubriken Föreningsbidrag.

Ansökan kan lämnas in från 1 september och senast den 30 november.

Redovisning

Redovisning av kostnadskrävande projekt  för ansökningar som gjorts både via vår e-tjänst eller manuellt ska redovisas via blankett nedan:

Rekvisition av bidrag till kostnadskrävande projekt (pdf)

Redovisning skickas till:
Ulricehamns kommun
Kultur och fritid
523 86 Ulricehamn

eller via mejl till kulturochfritid@ulricehamn.se

Övrigt

Följande kriterier (utan inbördes rangordning) är vägledande vid bidragsgivningen:

  • Storleken och genomförandet av föreningens ungdomsverksamhet.
  • Projekt eller motsvarande som är direkt nödvändiga för ungdomsverksamhetens genomförande och utveckling.
  • Behov av åtgärder som är en grundförutsättning för olika anläggningar eller lokalers utnyttjande och funktionstillgänglighet.
  • Krav från andra bidragsinstanser på någon form av kommunal insats för att annat bidrag ska utgå.
  • Investeringar som är tänkta att skapa lägre egna drift- eller verksamhetskostnader, eller som bygger på
    samverkanslösningar mellan flera föreningar.
  • Krav från tillsynsmyndigheter på lokaler, anläggningar eller utrustning.
  • Jämställdhetsskapande åtgärder.
  • Föreningens möjlighet att ekonomiskt driva anläggningen eller lokalen. Föreningens möjlighet att ha utrustning.

Bidrag för kostnadskrävande projekt för allmänna samlingslokaler/bygdegårdar

Bidraget är tänkt att ekonomiskt stödja inköp av kapitalvaror och andra inventarier till lokal eller anläggning som ägs eller under längre tid förhyrs av förening. Bidraget är även tänkt som stöd för uppförande, om- och tillbyggnad eller underhåll av anläggning, lokal eller utrustning som ägs av föreningen och som bedöms angeläget för verksamheten.

Villkor

För kommunstyrelsens prövning gäller:

Ni ska inte ha påbörjat projektet eller köpt in utrustning. Om ni måste påbörja ett projekt eller köpa in utrustning före ansökningstidens utgång ska ni söka igångsättnings- eller inköpstillstånd hos fritidsenheten. Igångsättnings- eller inköpstillstånd garanterar inte att ni får investeringsbidrag efter kommunstyrelsens prövning.

 Bidrag

Bidrag betalas ut med 50 procent av den totala godkända kostnaden. Bidrag lämnas inte till projekt vars kostnader understiger 20 000 kronor eller överstiger 500 000 kr Projektet ska slutföras senast tre år efter att bidrag beviljats, i annat fall förbehåller sig kommunen rätten att ompröva beslutet i det enskilda fallet.

Utbetalning av beviljat bidrag sker när respektive projekt är genomfört och redovisning har inlämnats till kultur och fritid.

Handlingar

Till ansökan bifogas:

  • Motiv för föreslagen åtgärd, fullständig kostnadskalkyl, driftkostnadskalkyl (i förekommande fall) samt finansieringsplan.
  • Eget arbete får värderas till 200 kronor per timme.
  • De beräknade kostnaderna ska styrkas med anbud eller offert.
  • Kopia på arrende eller långfristiga hyresavtal på minst fem år (i förekommande fall).
  • Kopia på eventuell ansökan om bidrag till andra bidragsinstanser.

Ansökan

Ansökan görs digitalt via e-tjänst, som du hittar här på sidan. Välj rubriken Föreningsbidrag.

Ansökan kan lämnas in från 1 september och senast den 30 november.

Redovisning

Redovisning av kostnadskrävande projekt för ansökningar som gjorts både via vår e-tjänst eller manuellt ska redovisas via blankett nedan:

Rekvisition av bidrag till kostnadskrävande projekt (pdf)

Redovisning skickas till:
Ulricehamns kommun
Kultur och fritid
523 86 Ulricehamn

eller via mejl till kulturochfritid@ulricehamn.se

Övrigt

Följande kriterier (utan inbördes rangordning) är vägledande vid bidragsgivningen för allmän samlingslokal/bygdegård:

  • Behov av åtgärder som är en grundförutsättning för olika anläggningar/lokalers utnyttjande och funktionstillgänglighet.
  • Krav från andra bidragsinstanser på någon form av kommunal insats för att annat bidrag ska utgå.
  • Investeringar som syftar till att skapa lägre egna drift- eller verksamhetskostnader eller som bygger på samverkanslösningar mellan flera föreningar.
  • Krav från tillsynsmyndigheter på lokaler, anläggningar eller utrustning.
  • Jämställdhetsskapande åtgärder.
  • Föreningens möjlighet att ekonomiskt driva anläggning eller lokal. Föreningens möjlighet att ha utrustning.

Lokalbidrag

Ska stödja förening som äger eller långtidshyr, klubbstuga eller motsvarande som regelbundet används för ungdomsverksamhet.

Villkor

Föreningen ska ha minst 15 bidragsberättigade medlemmar och redovisa minst 40 aktiviteter under året. Lokalen ska vara godkänd av kultur och fritid och finnas i Ulricehamns kommun. Vid långtidsförhyrning ska det finnas ett giltigt arrende eller hyresavtal med en löptid på minst tre år.

Bidrag

Bidrag betalas ut med 60 procent av kostnaderna, dock högst 211 kronor per kvadratmeter (idrottsföreningar). Bidrag utgår med 80 procent av kostnaderna, dock högst 211 kronor per kvadratmeter (övriga föreningar).

Lokalytan ställs i relation till föreningens bidragsberättigade medlemmar i åldern 7 till 25 år. Ytor som är bidragsgrundande är de som används till verksamhet.

Ytor som inte är bidragsgrundande är förråd, garage eller liknande. Inte heller är lokaler bidragsgrundande om de hyrs ut till annan hyresgäst och därmed är blockerade för annan aktivitet.

Bidragsberättigade medlemmar Lokalyta
 15–50 50 m²
 51–100 90 m²
101–150 110 m²
151–200 130 m²
201–250 150 m²
251–300 170 m²
301–350 190 m²
351–400 210 m²
401–450 250 m²
451 – 300 m²

Vilka kostnader är godkända

Hyrd lokal:

  • lokalhyra
  • uppvärmningskostnader
  • elkostnader.

Egen lokal:

  • låneränta – fastighetslån
  • uppvärmningskostnader
  • elkostnader
  • vatten
  • fastighetsförsäkring.

Ansökan

Ansökan görs digitalt via e-tjänst, som du hittar här på sidan. Välj rubriken Föreningsbidrag.

Ansökan ska lämnas in i samband med grundbidragsansökan, senast en månad efter genomfört årsmöte.

Oförutsett/övrigt

Bidraget ska vara ett komplement till de övriga bidragsformerna för att täcka upp variationer och behov i föreningarnas mångskiftande verksamhet. Det kan vara inköp av materiel, särskilda utvecklingsinsatser och olika projekt med mera.

Villkor

För kommunstyrelsens prövning gäller:

Projekt ska inte ha påbörjats, alternativt utrustning inte inköpts. Om projekt måste påbörjas eller inköp göras före ska det anmälas till fritidsenheten.

Bidrag

Bidrag betalas ut med 50 procent av den totala godkända kostnaden. Bidrag lämnas inte till projekt eller inköp vars kostnader överstiger 20 000 kronor. Bidrag utgår inte för kostnader understigande den enskilda föreningens senast beviljade grundbidrag.

Handlingar

Till ansökan ska bifogas:

  • Motiv för inköpet eller projektet etcetera.
  • De beräknade kostnaderna vid inköp ska styrkas med anbud eller offert. Projekt eller liknande ska följas av en kostnadsberäkning.
  • Kopia på arrende eller långfristiga hyresavtal på minst fem år (i förekommande fall).
  • Kopia på eventuell ansökan om bidrag till andra bidragsinstanser.

Ansökan

Ansökan görs digitalt via e-tjänst som du hittar här på sidan. Välj rubriken Föreningsbidrag.

Två ansökningstillfällen per år: 30 maj respektive 30 oktober.

Övrigt

Följande kriterier (utan inbördes rangordning) är vägledande vid bidragsgivningen:

  • Behov av åtgärder som är en grundförutsättning för olika anläggningar/lokalers utnyttjande och funktionstillgänglighet.
  • Krav från andra bidragsinstanser på någon form av kommunal insats för att annat bidrag ska utgå.
  • Investeringar som är tänkta att skapa lägre egna drift- eller verksamhetskostnader och/eller som bygger på samverkanslösningar mellan flera föreningar.
  • Krav från tillsynsmyndigheter på lokaler, anläggningar eller utrustning.
  • Jämställdhetsskapande åtgärder.
  • Föreningens möjlighet att ekonomiskt driva anläggning eller lokal. Föreningens möjlighet att ha utrustning.
  • Eget arbete räknas inte in.

Representation

Villkor

Vid någon form av kommunal representation vid större arrangemang kontakta kommunens avdelning för kultur och fritid.

Bidrag

Kommunstyrelsen avgör i varje enskilt fall och beslutet är inte normgivande.

Startbidrag

Avser att stödja nybildande av förening som enligt Ulricehamns kommun klassas som bidragsgrundande verksamhet.

Villkor

Uppfylla de grundläggande kraven samt de särskilda kraven för fritidsföreningar. Föreningen ska omfatta minst 15 medlemmar i åldern 7 till 25 år. Efter att föreningen har redovisat sex månaders verksamhet avgörs det om föreningen ska omfattas av kultur och fritids övriga bidrag.

Bidrag

Betalas ut med 3000 kronor.

Handlingar:

  • föreningens stadgar
  • budget
  • intyg om medlemskap i riksorganisation
  • föreningslista
  • postgirokonto/bankgirokonto
  • protokoll från första årsmötet.

Ansökan

Kontakta kultur och fritid för blankett med mera.

Kontaktuppgifter

Kultur och fritid
Växel: 0321 – 59 50 00
foreningsbidrag@ulricehamn.se

Stöd till föreningslivet för större projekt

Bidraget ska stötta och underlätta för den ideella sektorn att finansiera större investeringar, där inte kommunens övriga föreningsstöd räcker till. Främst avses stöd för uppförande, om- och tillbyggnad eller omfattande underhåll av anläggning eller lokal som ägs av föreningen och som bedöms angeläget för verksamheten.

Villkor

För kommunstyrelsens prövning gäller:

  • Föreningen ska uppfylla de särskilda krav som finns för att få söka föreningsbidrag i Ulricehamns kommun, samt eventuella särskilda krav för respektive verksamhet. Föreningen ska också uppfylla de särskilda villkoren för kostnadskrävande projekt.
  • Projektet ska inte påbörjats.
  • Minst en ytterligare extern delfinansiär ska finnas utöver föreningen och kommunen.
  • För ett beslut om bidrag ska kunna fattas ska kommunens resultatprognos per den 31 augusti överstiga det budgeterade resultatet för innevarande år efter hänsyn har tagits till en eventuell utbetalning av bidraget. Kommunfullmäktige fattar beslut om bidrag senast i november samma år som ansökan lämnats in.

Bidrag

Bidrag betalas ut med maximalt 30 procent av den totala godkända projektkostnaden. Bidrag lämnas inte till projekt vars totala kostnad understiger 500 000 kr.

Projektet ska slutredovisas senast tre år efter att bidrag beviljats, i annat fall förbehåller sig kommunen rätten att ompröva beslutet i det enskilda fallet.

Om ägandet till anläggningen ändras, eller om användningen upphör och inte ersätts av annan godtagbar fritidsaktivitet, inom 10 år efter projektets färdigställande ska hela bidraget återbetalas.

Handlingar

Till ansökan ska bifogas:

  • Motiv för föreslagen åtgärd, fullständig kostnadskalkyl, driftkostnadskalkyl för de kommande fem åren samt finansieringsplan.
  • Eget arbete får värderas till 200 kronor per timme.
  • De beräknade kostnaderna ska styrkas med anbud eller offert.
  • Kopia på arrende eller långfristiga hyresavtal på minst 5 år (i förekommande fall).
  • Kopia på eventuell ansökan om bidrag till andra bidragsinstanser.

Ansökan

Ansökan sker via vår e-tjänst på kommunens hemsida och i kontakt med verksamheten.

Du hittar våra e-tjänster överst på webbplatsens förstasida eller via länk här på sidan. Klicka på rubriken Uppleva och göra och välj fliken Bidrag.

Länk till E-tjänster & blanketter

Ungdomsledarstipendium

Ungdomsledarstipendium

Stipendierna ska stödja och uppmuntra förtjänstfulla ungdomsledare i kommunen.

Villkor

Stipendiet fördelas varje år till två ungdomsledare genom beslut i kommunstyrelsen.

Stipendiet delas ut i samband med nationaldagsfirande i Stureparken den 6 juni.

Pristagare utses av kommitté bestående av kommunstyrelsens ordförande och vice ordförande samt tjänstepersoner från kultur och fritid.

Bidrag

Stipendiesumman är 10 000 kronor per person.

Ansökan

Nominering eller ansökan sker via e-tjänst. Länk till e-tjänsten finns från och med januari till sista datum för nomineringen här på sidan. Välj rubriken Priser och stipendier.

Sista datum för nominering är 30 april.

 

Bidrag reglerade av avtal med förening gällande skötsel av badplats

Bidrag betalas ut till de föreningar som ingått särskilt avtal med verksamhet kultur och fritid för skötsel av de kommunala friluftsbaden. Avser städ- och tillsynsuppgifter, enklare reparationer och gräsklippning.

Villkor

Redovisning av genomförda insatser på badplatsen lämnas till verksamhet kultur och fritid senast 31 oktober på särskild blankett. Vid utebliven ansökan lämnas inget bidrag för innevarande år.

Redovisning av skötsel och underhåll av kommunal badplats

Bidrag

Bidrag för gräsklippning utgår till fast belopp per kvadratmeter och fastställd yta.

För övriga uppgifter betalas ett bidrag på 80 kronor per timme upp till 200 timmar. För tid därutöver reduceras ersättningen till 40 kronor per timme. Tiden räknas per badplatssäsong.

Kontaktuppgifter:

Kultur och fritid
Växel: 0321 – 59 50 00
kulturochfritid@ulricehamn.se

Kostnadskrävande projekt för hembygdsgårdar

Bidragets syfte är att stödja vid till exempel renovering och bevarande av hembygdsgårdar eller andra utvecklingssatsningar som gynnar skötsel och visningar av kulturmiljön. Bidraget ges till ideella organisationer som vårdar lokal byggnadskultur och använder dessa i regelbunden publik verksamhet.

Villkor

Ni ska inte ha påbörjat projektet eller köpt in utrustning. Om ni behöver påbörja ett projekt eller göra inköp före ansökningstidens utgång ska ni söka igångsättnings- eller inköpstillstånd hos kommunens avdelning för kultur och fritid.
Igångsättnings- eller inköpstillstånd garanterar inte att ni får investeringsbidrag efter kommunstyrelsens prövning.

Bidrag

Bidrag betalas ut med 50 procent av den totala godkända kostnaden. Bidrag lämnas inte till projekt vars kostnader understiger 20 000 kronor eller överstiger 500 000 kr.

Projektet ska slutföras senast tre år efter att bidrag beviljats, i annat fall har kommunen rätt att ompröva beslutet.

Vi betalar ut bidrag när projektet är genomfört och ni har lämnat in redovisningen till kultur och fritid.

Handlingar

Ansökan ska innehålla:

  • Motiv för föreslagen åtgärd, fullständig kostnadskalkyl, driftkostnadskalkyl (i förekommande fall) samt finansieringsplan.
  • Eget arbete får värderas till 200 kronor i timmen.
  • De beräknade kostnaderna ska styrkas med anbud eller offert.
  • Kopia på arrende eller långfristiga hyresavtal på minst fem år (i förekommande fall).
  • Kopia på eventuell ansökan om bidrag till andra bidragsinstanser.

Ansökan

Ansökan görs digitalt via e-tjänst, som du hittar här på sidan. Välj rubriken Föreningsbidrag.

Ansökan kan lämnas in från 1 september och senast den 30 november.

Redovisning

Redovisning av kostnadskrävande projekt  för ansökningar som gjorts via vår e-tjänst eller manuellt ska redovisas via blankett nedan:

Rekvisition av bidrag till kostnadskrävande projekt (pdf)

Redovisning skickas till:
Ulricehamns kommun
Kultur och fritid
523 86 Ulricehamn

eller via mejl till kulturochfritid@ulricehamn.se

Övrigt

Följande kriterier (utan inbördes rangordning) är vägledande vid bidragsgivningen:

  • Byggnad av kulturhistoriskt intresse.
  • Stöd kan fördelas för insatser eller vård av byggnader som representerar lokal byggnadskultur som förvaltas av ideell organisation.
  • Stöd till ordinarie driftskostnader lämnas inte.
  • Vid renovering av byggnader av kulturhistoriskt värde ska dialog föras med regionens antikvarie.
  • Vårdinsatser som bidrar till att öka tillgängligheten till kulturarvet prioriteras.
  • Insatser som möjliggör förmedling och pedagogisk verksamhet för barn eller unga värdesätts.
  • Medel kan fördelas även till byggnader som är flyttade ur sitt ursprungliga kulturhistoriska sammanhang.
  • Jämställdhetsskapande åtgärder.

Föreningsbidrag kan utgå till ideell förening i Ulricehamns kommun som bedriver barn- och ungdomsverksamhet i föreningens regi och som följer kommunens grundläggande krav.

Krav på förening:

Föreningen ska uppfylla kommunens grundläggande krav samt fritidsenhetens särskilda krav.

Föreningen ska ha stadgar som beslutats av årsmöte, ha en demokratiskt vald styrelse, uppdaterad medlemsförteckning, samt vara registrerad hos fritidsenheten.

Föreningen ska vara ansluten till godkänd riksorganisation eller om sådan saknas prövas som bidragsberättigad förening genom särskilt beslut i kommunstyrelsen.

Föreningen som söker bidrag ska lämna in registeruppgift med tillhörande handlingar till fritidsenheten. Denna fungerar även som underlag för ansökan om grundbidrag. Ansökan registreras i webb-bidraget senast 1 månad efter genomfört årsmöte i föreningen.

Av fritidsenheten godkänd grundbidragsansökan är en förutsättning för att kunna söka övriga bidrag, med undantag av startbidrag.

Föreningen ska ha minst två medlemsmöten per år varav ett är årsmötet.

Föreningen ska under senaste verksamhetsåret haft minst 15 bidragsberättigade medlemmar och genomfört och redovisat minst 20 bidragsberättigade aktiviteter för åldersgruppen 7 till 25 år. Fritidsenheten kan för ett år under en femårsperiod ge dispens för förening som inte uppfyller kravet. Under dispensåret utges halvt bidrag.

Medlemsavgiften ska vara minst 50 kr per person för att räknas som bidragsberättigad.

I en förening med flera sektioner kan endast huvudförening söka bidrag.

En förening som äger en anläggning och söker kommunalt driftbidrag för densamma ska hålla anläggningen försäkrad. Föreningen ska även vara informerad om och följa de föreskrifter och anvisningar i övrigt som kan komma från kommunen, myndigheter etc.

Kontaktuppgifter

Har du frågor som berör bidrag inom fritid och föreningsregister så kontakta vår avdelning för kultur och fritid via växeln på telefon 0321 – 59 50 00. Du kan också mejla till adressen foreningsbidrag@ulricehamn.se.

Publicerat av Ulricehamns kommun den 19 januari 2015, senast ändrad den 14 november 2024 av Anders Rosenberg

Kontakt

Hjälpte informationen på denna sida dig?