Tidplan
7 januari
Anbudstävlingen annonseras.
18 mars
Sista dag för inlämning av anbud.
19 april
Vinnaren delges.
Slutet av april
Köpekontrakt tecknas med vinnaren inom 10 dagar från att vinnaren delges.
Mål och vision
Målsättningen med tävlingen är att skapa ett nytt karaktärsfullt bostadsområde med väl gestaltade byggnader som bidrar till att ge området en tydlig identitet. Tävlingsområdet ska dessutom:
- Upplevas som inbjudande och tillgängligt.
- Kännetecknas av hög arkitektonisk, teknisk och hantverksmässig kvalitet vad gäller material, utformning och detaljer.
- Präglas av ett hållbarhetsperspektiv med låg livscykelbelastning vad gäller ekonomi, miljö, energi, drift och sociala aspekter.
- Byggnation med träkonstruktion kommer premieras.
- Utformas med beaktande av miljömässiga val avseende exempelvis byggmaterial, energilösningar, tekniska lösningar och drift premieras.
- Anpassas till omgivande villabebyggelse i såväl skala som utformning.
Bedömning
Ulricehamns kommun söker en byggherre med kompetens, kunskap och förmåga att leda utvecklingen av Handelsträdgårdens färdigställande. Vi förväntar oss att byggherren håller en hög ambitionsnivå beträffande utformning och helhetslösningar. Byggherren måste vara beredd att avsätta tid och samverka med kommunen för att projektet ska hålla överenskommen tidplan. Bedömning av anbud kommer att ske utifrån pris och inlämnat material och hur väl de överensstämmer med kommunens mål och vision för området.
Bidraget kommer först att bedömas utifrån följande:
- Komplett anbud inlämnat i tid, med samtliga obligatoriska handlingar och information.
- Värdering av om byggherren bedöms vara en fullgod samarbetspartner med tanke på ekonomisk stabilitet, långsiktig uthållighet, förmåga att fullfölja ingångna avtal och påbörjade projekt.
- Nivån på köpeskillingen.
Därefter kommer en bedömning göras utifrån följande, som anknyter till kommunens mål och vision för området:
Beskrivning och referensprojekt
- Hur väl beskrivningen av byggherrens tänkta utformning samspelar med platsens omgivning med avseende på befintlig bebyggelse samt landskap och topografi.
- Koncept för framtida bebyggelse.
Funktion
- Disponering av bebyggelsen samt utemiljön inom tävlingsområdet.
- Hur väl förslaget stärker kopplingen till viktiga noder och stråk i stadsdelen.
Genomförbarhet
- Hur sannolikt föreslagen bebyggelse bedöms kunna genomföras.
Ekonomisk, ekologisk och social hållbarhet
- Hur väl material och produkter står för kvalitet, är slitstarka, åldras väl och underhållsvänliga.
- Hur väl byggnaderna bidrar till ekologisk hållbarhet.
- Hur väl byggnaderna och omgivande utemiljö bidrar till stadsmiljön.
- Hur väl förslaget visar på kostnadseffektiva lösningar och har goda förutsättningar för låga driftkostnader.
Inlämningskrav
Anbudet ska innehålla följande:
- Förteckning av inlämnat material.
- Uppgifter om anbudsgivaren med namn, adress och organisationsnummer samt namn, telefonnummer och e-postadress till kontaktperson.
- Anbudsgivarens nivå på köpeskillingen. Utgångspriset för tävlingsområdet är 4,2 miljoner kr. Samtliga bud under utgångspris kommer förkastas.
- Redovisning av genomförda referensobjekt som visar och beskriver kvaliteter som anbudslämnaren kan bidra med genom byggnation av området.
- Beskrivning av anbudsgivarens tänkta utformning innehållande materialval, färgsättning och annat som kan underlätta förståelsen av tänkt byggnation och utemiljö. Beskrivning lämnas på max två A4.
- Anbudet ska innehålla en (enklare) situationsplan som, utifrån de redovisade referensobjekten samt den gällande detaljplanens exploateringsmöjligheter, visar förslag på byggnation och lokalisering.
• Redovisning av anbudsgivarens finansiella, ekonomiska och personella förutsättningar att delta i planering och genomförande av bostadsprojekt.
Anbudsdag
Skriftliga anbud ska vara inkomna till kommunen senast 18 mars 2022. Märk med ”Anbud Handelsträdgården”.
Anbud skickas till:
Ulricehamns kommun
Exploateringsenheten
523 86 Ulricehamn
Alternativt till:
markochexploatering@ulricehamn.se
Handlingar
Geoteknisk undersökning, 16 mars 2015
Teknisk PM, geoteknik, Bogesund 1:40 m.fl. (pdf)
Geotekniska undersökningar, 14 april 2016
Teknisk PM, geoteknik, Bogesund 1:40 m.fl. (pdf)
Markteknisk undersökningsrapport, geoteknik, Bogesund 1:40 m.fl. (pdf) Geoteknisk undersökning, G-09.1-011, Bogesund 1:40 m.fl. (pdf)
Geoteknisk undersökning, G-09.2-011, Bogesund 1:40 m.fl. (pdf)
Bullerutredning, 16 september 2017
Bullerutredning, Bogesund 140 m.fl. (pdf)
Övriga handlingar
Parkeringsnorm för Ulricehamns kommun (pdf)
Riktlinjer för stadsbyggnad (pdf)
Riktlinjer för markanvisning (pdf)
Planbeskrivning Bogesund 1 40 mfl (pdf)
Plankarta, Bogesund 140 m.fl. (pdf)
Nybyggnadskarta, Relingen 13 (pdf)
Nybyggnadskarta, Riggen 4 (pdf)
Maila till markochexploatering@ulricehamn.se för nybyggnadskartor i DWG-format.
Frågor och svar
Vi kommer inte att hinna skicka in något anbud då tidsramen är för snäv. Kan ni justera tidpunkten för inlämnande av anbud?
Sista anbudsdag har förlängts med en månad och justerats till 18 mars. Vinnaren meddelas 31 mars.
Ska situationsplanen få plats på de två 4A som lämnas in för beskrivning eller ska denna lämnas som en separat bilaga?
Situationsplanen lämnas som en separat bilaga. I beskrivningen räcker det att hänvisa till situationsplanen.
Vi anser att tiden från tillträde till färdigställande, 2 år, är kort. Det är svårt att redan nu säga hur marknaden ser ut. Förhoppningsvis finns det ett stort intresse för bostäder i detta området men om inte, vid tidpunkt för säljstart, så kan det påverka tiden för byggstart. Finns det någon möjlighet att påverka tiden?
Vi instämmer och kommer att justera till beviljat bygglov inom 1 år från undertecknandet av köpekontraktet samt slutbesked eller intermistisk slutbesked inom 2 år från beviljat bygglov.
Syftar ”redovisning av genomförda referensprojekt” till egna projekt eller inspirationsprojekt (andras projekt)?
Det syftar till anbudsgivarens egna projekt för att visa tidigare kapacitet och kvaliteter inom företaget.
Beskrivning av utformning med mera får vara max 2 A4-sidor. Finns det någon begränsning i hur många sidor presentationen får vara i övrigt?
Det finns ingen begränsning på presentationen i sin helhet. Det är endast utformning innehållande materialval, färgsättning och annat som kan öka förståelsen för vad som kan tänkas uppföras inom fastigheterna som är satt till max 2 A4-sidor, för att minska anbudsgivarnas förarbete. I denna anbudstävling är kravställningen lägre. Därav efterfrågar vi endast en enklare situationsplan från anbudsgivaren.
Gällande punkten ”redovisning av anbudsgivarens finansiella, ekonomiska och personella förutsättningar att delta i planering och genomförande av bostadsprojekt”. Kan ni förtydliga vad för dokument ni behöver?
Dessa kriterier är med för att kunna göra en helhetsbedömning av företaget som lämnar anbud. Vi vill få in hur företaget tänkt att finansiera projektet, hur företagets ekonomiska ställning ser ut samt om och hur företaget kommer samarbeta med andra bolag för att genomföra sitt lämnade anbud.
Finansiering – en redovisning om hur företaget tänkt att finansiera projektet. Om en fördelning sker mellan exempelvis eget kapital, lånat kapital och/eller andra bolag behöver det framgå.
Ekonomi – inga dokument behöver skickas in i samband med anbudet. Vi kommer att utvärdera företagets ekonomiska ställning internt genom att beställa en likviditetsrating genom Creditsafe.
Personal – en kort redovisning om vilka andra bolag företaget avser att samarbeta med för att genomföra inlämnat anbud.
7 januari
Anbudstävlingen annonseras.
18 mars
Sista dag för inlämning av anbud.
19 april
Vinnaren delges.
Slutet av april
Köpekontrakt tecknas med vinnaren inom 10 dagar från att vinnaren delges.
Målsättningen med tävlingen är att skapa ett nytt karaktärsfullt bostadsområde med väl gestaltade byggnader som bidrar till att ge området en tydlig identitet. Tävlingsområdet ska dessutom:
- Upplevas som inbjudande och tillgängligt.
- Kännetecknas av hög arkitektonisk, teknisk och hantverksmässig kvalitet vad gäller material, utformning och detaljer.
- Präglas av ett hållbarhetsperspektiv med låg livscykelbelastning vad gäller ekonomi, miljö, energi, drift och sociala aspekter.
- Byggnation med träkonstruktion kommer premieras.
- Utformas med beaktande av miljömässiga val avseende exempelvis byggmaterial, energilösningar, tekniska lösningar och drift premieras.
- Anpassas till omgivande villabebyggelse i såväl skala som utformning.
Ulricehamns kommun söker en byggherre med kompetens, kunskap och förmåga att leda utvecklingen av Handelsträdgårdens färdigställande. Vi förväntar oss att byggherren håller en hög ambitionsnivå beträffande utformning och helhetslösningar. Byggherren måste vara beredd att avsätta tid och samverka med kommunen för att projektet ska hålla överenskommen tidplan. Bedömning av anbud kommer att ske utifrån pris och inlämnat material och hur väl de överensstämmer med kommunens mål och vision för området.
Bidraget kommer först att bedömas utifrån följande:
- Komplett anbud inlämnat i tid, med samtliga obligatoriska handlingar och information.
- Värdering av om byggherren bedöms vara en fullgod samarbetspartner med tanke på ekonomisk stabilitet, långsiktig uthållighet, förmåga att fullfölja ingångna avtal och påbörjade projekt.
- Nivån på köpeskillingen.
Därefter kommer en bedömning göras utifrån följande, som anknyter till kommunens mål och vision för området:
Beskrivning och referensprojekt
- Hur väl beskrivningen av byggherrens tänkta utformning samspelar med platsens omgivning med avseende på befintlig bebyggelse samt landskap och topografi.
- Koncept för framtida bebyggelse.
Funktion
- Disponering av bebyggelsen samt utemiljön inom tävlingsområdet.
- Hur väl förslaget stärker kopplingen till viktiga noder och stråk i stadsdelen.
Genomförbarhet
- Hur sannolikt föreslagen bebyggelse bedöms kunna genomföras.
Ekonomisk, ekologisk och social hållbarhet
- Hur väl material och produkter står för kvalitet, är slitstarka, åldras väl och underhållsvänliga.
- Hur väl byggnaderna bidrar till ekologisk hållbarhet.
- Hur väl byggnaderna och omgivande utemiljö bidrar till stadsmiljön.
- Hur väl förslaget visar på kostnadseffektiva lösningar och har goda förutsättningar för låga driftkostnader.
Anbudet ska innehålla följande:
- Förteckning av inlämnat material.
- Uppgifter om anbudsgivaren med namn, adress och organisationsnummer samt namn, telefonnummer och e-postadress till kontaktperson.
- Anbudsgivarens nivå på köpeskillingen. Utgångspriset för tävlingsområdet är 4,2 miljoner kr. Samtliga bud under utgångspris kommer förkastas.
- Redovisning av genomförda referensobjekt som visar och beskriver kvaliteter som anbudslämnaren kan bidra med genom byggnation av området.
- Beskrivning av anbudsgivarens tänkta utformning innehållande materialval, färgsättning och annat som kan underlätta förståelsen av tänkt byggnation och utemiljö. Beskrivning lämnas på max två A4.
- Anbudet ska innehålla en (enklare) situationsplan som, utifrån de redovisade referensobjekten samt den gällande detaljplanens exploateringsmöjligheter, visar förslag på byggnation och lokalisering.
• Redovisning av anbudsgivarens finansiella, ekonomiska och personella förutsättningar att delta i planering och genomförande av bostadsprojekt.
Anbudsdag
Skriftliga anbud ska vara inkomna till kommunen senast 18 mars 2022. Märk med ”Anbud Handelsträdgården”.
Anbud skickas till:
Ulricehamns kommun
Exploateringsenheten
523 86 Ulricehamn
Alternativt till:
markochexploatering@ulricehamn.se
Geoteknisk undersökning, 16 mars 2015
Teknisk PM, geoteknik, Bogesund 1:40 m.fl. (pdf)
Geotekniska undersökningar, 14 april 2016
Teknisk PM, geoteknik, Bogesund 1:40 m.fl. (pdf)
Markteknisk undersökningsrapport, geoteknik, Bogesund 1:40 m.fl. (pdf) Geoteknisk undersökning, G-09.1-011, Bogesund 1:40 m.fl. (pdf)
Geoteknisk undersökning, G-09.2-011, Bogesund 1:40 m.fl. (pdf)
Bullerutredning, 16 september 2017
Bullerutredning, Bogesund 140 m.fl. (pdf)
Övriga handlingar
Parkeringsnorm för Ulricehamns kommun (pdf)
Riktlinjer för stadsbyggnad (pdf)
Riktlinjer för markanvisning (pdf)
Planbeskrivning Bogesund 1 40 mfl (pdf)
Plankarta, Bogesund 140 m.fl. (pdf)
Nybyggnadskarta, Relingen 13 (pdf)
Nybyggnadskarta, Riggen 4 (pdf)
Maila till markochexploatering@ulricehamn.se för nybyggnadskartor i DWG-format.
Vi kommer inte att hinna skicka in något anbud då tidsramen är för snäv. Kan ni justera tidpunkten för inlämnande av anbud?
Sista anbudsdag har förlängts med en månad och justerats till 18 mars. Vinnaren meddelas 31 mars.
Ska situationsplanen få plats på de två 4A som lämnas in för beskrivning eller ska denna lämnas som en separat bilaga?
Situationsplanen lämnas som en separat bilaga. I beskrivningen räcker det att hänvisa till situationsplanen.
Vi anser att tiden från tillträde till färdigställande, 2 år, är kort. Det är svårt att redan nu säga hur marknaden ser ut. Förhoppningsvis finns det ett stort intresse för bostäder i detta området men om inte, vid tidpunkt för säljstart, så kan det påverka tiden för byggstart. Finns det någon möjlighet att påverka tiden?
Vi instämmer och kommer att justera till beviljat bygglov inom 1 år från undertecknandet av köpekontraktet samt slutbesked eller intermistisk slutbesked inom 2 år från beviljat bygglov.
Syftar ”redovisning av genomförda referensprojekt” till egna projekt eller inspirationsprojekt (andras projekt)?
Det syftar till anbudsgivarens egna projekt för att visa tidigare kapacitet och kvaliteter inom företaget.
Beskrivning av utformning med mera får vara max 2 A4-sidor. Finns det någon begränsning i hur många sidor presentationen får vara i övrigt?
Det finns ingen begränsning på presentationen i sin helhet. Det är endast utformning innehållande materialval, färgsättning och annat som kan öka förståelsen för vad som kan tänkas uppföras inom fastigheterna som är satt till max 2 A4-sidor, för att minska anbudsgivarnas förarbete. I denna anbudstävling är kravställningen lägre. Därav efterfrågar vi endast en enklare situationsplan från anbudsgivaren.
Gällande punkten ”redovisning av anbudsgivarens finansiella, ekonomiska och personella förutsättningar att delta i planering och genomförande av bostadsprojekt”. Kan ni förtydliga vad för dokument ni behöver?
Dessa kriterier är med för att kunna göra en helhetsbedömning av företaget som lämnar anbud. Vi vill få in hur företaget tänkt att finansiera projektet, hur företagets ekonomiska ställning ser ut samt om och hur företaget kommer samarbeta med andra bolag för att genomföra sitt lämnade anbud.
Finansiering – en redovisning om hur företaget tänkt att finansiera projektet. Om en fördelning sker mellan exempelvis eget kapital, lånat kapital och/eller andra bolag behöver det framgå.
Ekonomi – inga dokument behöver skickas in i samband med anbudet. Vi kommer att utvärdera företagets ekonomiska ställning internt genom att beställa en likviditetsrating genom Creditsafe.
Personal – en kort redovisning om vilka andra bolag företaget avser att samarbeta med för att genomföra inlämnat anbud.