Funktionsnedsättning laddar för framtiden

2025 ska Ulricehamns kommun ha en fossilfri fordonsflotta. Nu har funktionsnedsättningen fyra elbussar.

Fyra personer står utomhus framför en vit buss.Tingslyckans dagverksamhet gillar den nya bussen. Här tillsammans med chauffören Erica Svensson, stödassistent inom funktionsnedsättningen.

Att funktionsnedsättningen nu kör runt i elbussar istället för bilar som går på fossila drivmedel är inget som påverkar de anställda och brukarna särskilt mycket.

— Det blir i alla fall inga gubbastopp, säger Anders Johansson, en av brukarna som åker med i en av de nya bussarna som står på Tingslyckan.

De konstaterar att det hela är väldigt smidigt. När de använt sin buss, kör de in den i Tingslyckans garage, där laddstolpen sitter. Så får den ladda så att den är klar att köra nästa dag.

— Bussen är väldigt lätt att köra. Det enda vi väntar på nu är att de ska bli lite mer handikappanpassade, säger Erica Svensson, som är en av medarbetarna i funktionsnedsättningen som kör bussarna.

Att det blev just elbussar och inga andra bussar som drivs fossilfritt beror helt enkelt på att det inte finns några andra. Och målet från kommunens sida är att vi ska ha så många fossilfria fordon som möjligt.

Tack vare ett samarbete mellan kommunens olika enheter och privata fastighetsägare har det gått ganska fort att elektrifiera fordonsflottan.

— Det har funnits en del räckviddsångest, men batterierna klarar minst 32 mil, säger Max Rademacher, enhetschef för strategi och utveckling.

I Ulricehamns kommun har politiken tagit ett klimatlöfte om att enbart köpa in fossilfria fordon förutom i undantagsfall, där det av någon anledning inte fungerar för verksamheten att ha biogas, el eller HVO-drivna fordon. Hemtjänsten är en annan verksamhet som har flera elbilar just nu.

HVO är en förkortning av hydrerad vegetabilisk olja.  Det är en typ av biodiesel som kan tillverkas av olika typer av råvaror som vegetabiliska oljor och animaliska fetter, vilka i sin tur processas för att bli drivmedel för dieselmotorer.

Publicerat av Ellen Haglund den 26 september 2023, senast ändrad den 26 september 2023